Coraz częściej pojawiają się oferty pracy dla kierowców zawodowych zawierających w nagłówku tajemniczy skrót BDF. Na czym polega ten system, jak działa i czy wymagane są dodatkowe uprawnienia, by móc pracować na zestawach BDF? Na te pytania postaramy się obszernie odpowiedzieć w poniższym artykule.
Czym jest BDF?
Logistyka, czyli transport towarów odbywający się często na dużych dystansach, to ogromna gałąź gospodarki, generująca znaczące przychody. W celu obniżenia kosztów swoich usług firmy starają się korzystać z nowoczesnych rozwiązań, jak transport intermodalny czy system BDF. Co to znaczy? Jest to system wymiennych nadwozi, stosowany od wielu lat w Niemczech, Austrii oraz krajach Beneluxu. Z powodu swoich zalet, zdobywa on też coraz większą popularność w innych państwach europejskich.
Jak działa system BDF?
Jak działa BDF? Jest to system wymiennych nadwozi, zatem najważniejszą cechą tego systemu jest możliwość odłączenia zabudowy od podwozia. Ciągnik zatrzymuje się w wyznaczonym miejscu, a następnie zawieszenie hydrauliczne podnosi się o kilka centymetrów. Umożliwia to rozłożenie czterech nóg, na których opierać się będzie kontener. Następnie zawieszenie znów się obniża, co pozwala oddzielić ładunek od podwozia. Wystarczy wyjechać spod kontenera, by wyruszyć w dalszą drogę.
Kontenery mogą być teraz napełnione lub opróżnione bez udziału kierowcy, oczekującego czasem przez wiele godzin w kolejce. Natomiast ciężarówka może w tym czasie podjechać po załadowane już nadwozie. To, czym wyróżnia się przyczepa BDF, to oś skrętna, ułatwiająca wjazd pod naczepę. Następnie koniecznie trzeba spuścić powietrze z systemu i zamocować ładunek na podwoziu. W końcu nogi chowane są na czas przejazdu i kierowca może ruszać w drogę.
Zalety przyczep BDF
Dlaczego system BDF w transporcie towarów jest tak popularny? Wynika to z licznych zalet i korzyści, jakie zapewnia:
- Samochód ciężarowy nie bierze udziału w przygotowaniu wysyłki ani w jej zapakowaniu do kontenera. Jest to duża oszczędność czasu dla kierowcy, a jednocześnie ułatwienie logistyki magazynu, który może obsługiwać naczepy w dowolnej kolejności.
- Podjęcie ładunku odbywa się niezależnie od pracy magazynu. Nawet jeśli ciężarówka dotrze na miejsce z opóźnieniem, możliwe jest zamocowanie kontenera i wyruszenie w dalszą drogę.
- Podwozie w postaci przyczepy BDF jest uniwersalne. Oznacza to, że można na nie nałożyć dowolną zabudowę, nie tylko standardowe kontenery. Dzięki temu system BDF radzi sobie także z nietypowymi ładunkami.
- Odczepiane nadwozie może pełnić także rolę tymczasowego magazynu.
- System BDF zapewnia znaczące oszczędności czasu na każdym etapie przygotowania i transportu, zaczynając już od magazynu, a kończąc na pracy kierowcy zawodowego.
- Uproszczenie i uniezależnienie części procesów od siebie (na przykład rozładunek ciężarówek, które właśnie przyjechały, w celu zwolnienia samochodu do dalszej trasy) pozwala na optymalizację kosztów logistyki, a tym samy obniżenie cen i zwiększenie konkurencyjności na rynku.
Wspomniane zalety wpływają na dużą popularność tego typu rozwiązań w coraz większej ilości państw.
Jak wygląda praca na zestawach BDF?
Pierwsze pytanie, jakie się zapewne nasuwa czytelnikom, dotyczy szkoleń, które trzeba ukończyć, by podjąć pracę na zestawach BDF. Wymogi są tak naprawdę tylko dwa:
- Posiadanie prawa jazdy kategorii C+E. Najczęściej nadwozia przewożone są przez ciężarówkę ze strefą ładunkową i dodatkową, doczepioną do niej przyczepą BDF ze skrętną osią. Stąd konieczne jest posiadanie standardowej dla kierowców zawodowych kategorii prawa jazdy.
- Posiadanie kodu 95, czyli posiadanie aktualnego świadectwa kwalifikacji zawodowych, przyznane na podstawie państwowego egzaminu.
Wymagania te nie różnią się niczym od uprawnień potrzebnych do pracy jako kierowca ciągnika siodłowego. Jednak istnieją specjalne szkolenia obsługi systemu BDF. Choć pracodawca nie będzie ich od Ciebie wymagał, taki certyfikat może pomóc Ci w zdobyciu pracy na zestawach BDF. Równie pomocne jest doświadczenie w korzystaniu z tego typu podwozi.
Jak się jeździ na BDF? Przede wszystkim kierowca na takiej posadzie unika długiego oczekiwania na rozładunek i załadunek, co jest z pewnością najmniej lubianym elementem tej profesji. Nic więc dziwnego, że mnóstwo chętnych korzysta z możliwości zmiany pracy na kierowcę C+E BDF. U nas również można znaleźć tego typu oferty pracy dla kierowców, nie tylko w Polsce, ale również za granicą. Sprawdź koniecznie, czy nie jest to Twoja szansa na wymarzoną posadę.
Przeczytaj także: Jak wygląda praca kierowcy na kontenerach?