Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

Czym różni się solówka od innych samochodów ciężarowych

Spis treści:

 

 

Kierowcy zawodowi mają możliwość prowadzenia różnych zestawów pojazdów, których masa przekracza 3,5 tony. Mowa tu np. o zestawach jak chłodnia, betoniara, wywrotka, tandem czy „ruchoma podłoga”. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej ciężarówce solówce. Jaka jest jej ładowność i co można w niej przewozić?

Co to jest solówka i jakie ma zastosowania?

Ciężarówka solówka to z pewnością jeden z najpopularniejszych samochodów wykorzystywanych w transporcie drogowym. Jest to standardowa ciężarówka, w której kabina kierowcy i przestrzeń ładunkowa osadzone są na jednej ramie.

Solówka – wymiary

Wymiary ciężarówki solówki mogą się różnić w zależności od modelu i przeznaczenia pojazdu. Długość tego samochodu wynosi zazwyczaj od 6 do 8 metrów, a szerokość i wysokość – około 2,5 metra.

Solówka – ładowność

Jeśli chodzi o ładowność ciężarówki solówki, to szacuje się ją na od 3 do 12 ton w zależności od rodzaju naczepy. Solówka kontener zmieści w sobie od 3 do 6 ton towaru, przy czym załadunek możliwy jest tylko i wyłącznie tyłem. Z kolei solówka firanka ma ładowność od 3 do 12 ton, a jej załadunek może odbywać się tyłem, bokiem albo górą.

Ciężarówki solówki są używane do przewożenia towarów na średnie i krótkie dystanse. Idealnie sprawdzają się jako samochody dostawcze w miastach. Jakie typy ładunków można transportować w solówce?

  • Towary na paletach,
  • paczki i przesyłki kurierskie różnej wielkości,
  • meble,
  • sprzęty AGD i RTV,
  • narzędzia i sprzęty z różnych obszarów przemysłu,
  • surowce i półsurowce.

Warto dodać, że solówkę można np. wyposażyć w chłodnię, co umożliwi transport towarów, które muszą być przewożone w określonej temperaturze.

Podstawowe różnice między solówką a ciężarówką z naczepą

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, solówka to jednoczęściowy pojazd, gdzie kabina kierowcy i przestrzeń ładunkowa znajdują się na jednej ramie. Ciężarówka z naczepą składa się z dwóch części: ciągnika siodłowego i naczepy, którą można od niego odłączyć. Kolejna różnica dotyczy pojemności zestawu. Ciężarówka z naczepą ma zwykle większą pojemność ładunkową i może przewozić cięższe i większe ładunki w porównaniu do solówki. Naczepy mają długość do 13,6 metra i oferują większą przestrzeń do załadunku. Warto dodać, że w przypadku ciągnika siodłowego można stosować różne typy naczep, co pozwala na dopasowanie floty do różnych potrzeb ładunkowych. Z drugiej strony, korzystanie z ciężarówek solówek pozwala zaoszczędzić. Ze względu na swój rozmiar zużywają one mniej paliwa i nie wymagają tak częstej konserwacji jak zestawy z naczepą.

Zalety ciężarówek solówek w ruchu miejskim i na wąskich drogach

Kompaktowe wymiary ciężarówek solówek sprawiają, że tego typu pojazdy prowadzi się łatwiej niż ciągniki siodłowe z naczepami. Solówki są bowiem bardziej zwrotne, co pozwala na sprawne poruszanie się po zatłoczonych ulicach i ciasnych przestrzeniach. Mniejszy rozmiar solówek ułatwia parkowanie i dokonywanie dostaw w miejscach o ograniczonej przestrzeni. Dzięki swojej konstrukcji solówki lepiej radzą sobie na ostrych zakrętach i wąskich ulicach, które często spotyka się w miastach. Solówki są także bardziej ekonomiczne w eksploatacji na krótkich dystansach, co czyni je praktycznym wyborem dla logistyki miejskiej.

Jakie uprawnienia trzeba mieć, aby prowadzić solówkę?

Aby zasiąść „za sterami” ciężarówki solówki, trzeba prawo jazdy kategorii C. To uprawnienie pozwala na kierowanie pojazdami ciężarowymi o masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Oprócz tego, niezbędne jest ukończenie kursu kwalifikacji wstępnej, który przygotowuje kierowców do bezpiecznego i profesjonalnego wykonywania zawodu. Po zdobyciu prawa jazdy i ukończeniu kursu kierowca musi regularnie przechodzić badania lekarskie i psychologiczne, aby potwierdzić swoją zdolność do prowadzenia pojazdu i pozostać aktywnym zawodowo.

Ile zarabia kierowca ciężarówki-solówki w Polsce?

Zarobki polskich kierowców zawodowych różnią się w zależności od regionu, specyfiki firmy transportowej oraz doświadczenia truckera. Patrząc na uśrednione dane, można powiedzieć, że kierowca solówki zatrudniony na etacie, może liczyć na pensję w wysokości od 4,500 do 6,500 zł na rękę. Wynagrodzenie może być wyższe, jeśli doliczymy do niego diety, dodatki za nadgodziny lub premie uznaniowe.

Ile zarabia kierowca ciężarówki-solówki w Niemczech?

Wynagrodzenie kierowców zawodowych w Niemczech jest jednym z najwyższych w Europie. Średnie wynagrodzenie to około 2,500 – 3,000 euro brutto, zależnie od doświadczenia i specjalizacji kierowcy. Mediana wynagrodzenia kierowcy zawodowego w Niemczech to 2778 EUR brutto (około 12 500 zł) Oznacza to, że 50% kierowców w Niemczech uzyskuje średnią w wysokości od 2600 do 3000 EUR brutto. 25% kierowców zarabia poniżej 2600 EUR brutto, a 25% kierowców otrzymuje wynagrodzenie wyższe niż 3000 EUR brutto. Niemcy oferują również szeroki zakres dodatkowych świadczeń, co czyni ten kraj bardzo atrakcyjnym rynkiem pracy dla kierowców zawodowych.

Nosisz się z zamiarem zmiany pracodawcy lub jesteś początkującym kierowcą, który szuka swoich pierwszych doświadczeń zawodowych? Skontaktuj się z nami! Agencja Delta HR specjalizuje się w nawiązywaniu współpracy pomiędzy niemieckimi firmami transportowymi a kierowcami ze wschodnich państw Europy. Z naszą pomocą możesz liczyć na stabilne zatrudnienie, konkurencyjne wynagrodzenie oraz liczne dodatkowe świadczenia. Nie zwlekaj, dołącz do grona zadowolonych kierowców, którzy znaleźli swoją wymarzoną pracę za granicą dzięki Delta HR.

 

Sprawdź oferty pracy: