Spis treści:
- Zalety i minusy pracy jako kierowca ciężarówki w Polsce
- Minusy pracy jako kierowca ciężarówki w Polsce
- Minusy pracy jako kierowca zawodowy w Niemczech
- Jak znaleźć pracę jako kierowca zawodowy w Niemczech?
Zarówno w Polsce, jak i w Niemczech kierowcy zawodowi nie muszą obawiać się o brak ciekawych ofert pracy. Transport drogowy wciąż uznawany jest za najbardziej efektywną i ekonomiczną metodę dostarczania różnych typów ładunków w różne strony świata, a braki kadrowe w tej branży sprawiają, że truckerzy mogą liczyć na naprawdę dobre warunki zatrudnienia. Gdzie kierowcy zarabiają najwięcej? Dlaczego coraz częściej decydują się na pracę dla niemieckiego przewoźnika? Zapraszamy do lektury!
Zalety i minusy pracy jako kierowca ciężarówki w Polsce
Polski rynek transportowy nieustannie się rozwija, co automatycznie wiąże się z poprawą warunków pracy kierowców zawodowych. Większość z nich może liczyć na stabilne zatrudnienie i elastyczne godziny pracy, co daje poczucie bezpieczeństwa, zwłaszcza jeśli w grę wchodzi utrzymanie rodziny. Kolejnym plusem są relatywnie wysokie zarobki w porównaniu do wielu innych grup zawodowych. Średnia pensja kierowcy C+E w Polsce wynosi obecnie około 8000 zł na rękę. Powyższa kwota dotyczy jednak tylko najlepiej opłacanych specjalistów. Wynagrodzenie truckera w Polsce zależy przede wszystkim od:
- wielkości i profilu działalności przewoźnika,
- indywidualnych ustaleń z pracodawcą,
- rodzaju przewożonego ładunku.
- długości pokonywanych tras,
- dodatkowych kwalifikacji kierowcy.
Zaletą pracy u polskiego przewoźnika jest również możliwość pozostania w bliskim kontakcie z rodziną i przyjaciółmi. Kierowcy mają możliwość planowania swoich tras tak, aby weekendy lub dni wolne spędzać w domu, co sprzyja budowaniu i utrzymywaniu bliskich relacji. W ten sposób łatwiej jest pogodzić życie prywatne z zawodowym.
Minusy pracy jako kierowca ciężarówki w Polsce
Każdy medal ma dwie strony, dlatego warto też wspomnieć o minusach pracy jako kierowca zawodowy w Polsce. Jednym z nich są niskie, w porównaniu do zachodnich standardów, zarobki – zwłaszcza na trasach krajowych. Dodatkowo polscy kierowcy często muszą zmagać się ze złym stanem infrastruktury drogowej, ponieważ wiele tras wciąż jest nieprzystosowanych do ruchu ciężarówek. Z kolei na autostradach i drogach ekspresowych, których stan w ostatnich latach widocznie się poprawił, obowiązują surowe ograniczenia dla pojazdów ciężarowych.
Praca w Polsce oznacza również częste kontrole drogowe i biurokrację, co powoduje dodatkowy stres. W porównaniu do wielu krajów zachodnich, polscy kierowcy mają również ograniczony dostęp do dobrze wyposażonych parkingów z odpowiednimi udogodnieniami (takimi jak np. zaplecze sanitarne z prysznicami, pralnia), co zmniejsza komfort wypoczynku podczas długich tras. Wielu truckerów zwraca uwagę także na fakt ,że u polskich przewoźników często występuje presja na szybkie dostarczanie ładunków, co prowadzi do trudności z przestrzeganiem norm dotyczących czasu pracy i odpoczynku kierowców zawodowych.
Zalety i wady pracy kierowcy ciężarówki w Niemczech
Niemieckie firmy transportowe cenią sobie współpracę z polskimi kierowcami zawodowymi i są w stanie zagwarantować im lepsze warunki zatrudnienia niż polski przewoźnik. Przeglądając fora internetowe dla truckerów, często można natknąć się na następujące pytania: „ jakie są zarobki kierowców w Niemczech?”, „ ile zarabia kierowca ciężarówki w Niemczech?”, „ ile zarabia kierowca w Niemczech bez znajomości języka?”
Nie jest tajemnicą, że niemiecki rynek transportowy boryka się z dużymi brakami kadrowymi. To właśnie wysokie wynagrodzenie skłania wielu polskich kierowców do szukania pracy za granicą. Do podstawowej pensji doliczane są dodatki w postaci diety, gratyfikacji za nadgodziny, pracę w weekendy, w nocy czy za rozłąkę z rodziną. Atrakcyjne pod względem finansowym są również dodatki socjalne na dzieci. W efekcie początkujący kierowca C+E może zarobić w Niemczech nawet 3500 euro na rękę, co w przeliczeniu na złotówki daje kwotę 15 000 zł. Kierowcy zawodowi cenią pracę za naszą zachodnią granicą także za:
- możliwość rozwoju zawodowego (praca na systemach, które są rzadkie w Polsce np. ruchoma podłoga lub BDF),
- restrykcyjne przestrzeganie norm czasu pracy i odpoczynku,
- lepszą infrastrukturę drogową,
- lepiej wyposażone parkingi dla ciężarówek,
- elastyczność zatrudnienia i dopasowanie oferty do indywidualnych potrzeb kierowcy.
Niemieccy przewoźnicy nie szczędzą także na szkoleniach dla swoich pracowników. Dzięki temu kierowcy mają możliwość uczestniczenia w różnych kursach doszkalających, które obejmują zarówno techniczne aspekty prowadzenia pojazdów, jak i kwestie związane z bezpieczeństwem oraz efektywnością pracy. Wszystko to wpływa na wyższy komfort pracy truckerów oraz lepszą jakość usług transportowych.
Minusy pracy jako kierowca zawodowy w Niemczech
Tak naprawdę trudno dostrzec większe wady pracy jako kierowca zawodowy u niemieckiego przewoźnika. Dla wielu polskich truckerów na pewno będzie to rozłąka z rodziną i bliskimi. Praca w Niemczech często oznacza długie trasy międzynarodowe i kilkutygodniowe pobyty za granicą, co może prowadzić do poczucia osamotnienia i problemów w życiu rodzinnym. Z drugiej strony, kierowcy zawodowi mogą wybrać, w jakim systemie chcą pracować, co daje im możliwość np. powrotu do domu na weekendy lub odpoczynek tygodniowy. Wszystko jest kwestią ustaleń między pracownikiem a pracodawcą.
Dla innych minusem może być konieczność odnalezienia się w nieco innej kulturze (także kulturze pracy), co bywa trudne, zwłaszcza bez znajomości języka. Wybierając się do Niemiec, warto poświęcić chwilę na naukę podstawowych zwrotów, a potem solidnie zainwestować w swoje umiejętności językowe, ponieważ to z pewnością ułatwi swobodną komunikację i życie na obczyźnie. Warto zaznaczyć, że niemieccy pracodawcy oczekują skrupulatnego przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy i odpoczynku oraz BHP, co choć pozytywne dla bezpieczeństwa, może powodować dodatkową presję na kierowców, którzy są przyzwyczajeni do bardziej elastycznych zasad w Polsce.
Jak znaleźć pracę jako kierowca zawodowy w Niemczech?
Samodzielne wyszukiwanie ofert pracy dla kierowców zawodowych w Niemczech, zwłaszcza bez znajomości języka i realiów tamtejszego rynku pracy, może być sporym wyzwaniem. W takiej sytuacji warto rozważyć współpracę z renomowaną agencją pośrednictwa pracy – taką jak Delta HR – która specjalizuje się w rekrutacji kierowców C+E do Niemiec i oferuje pomoc w znalezieniu godnego zaufania pracodawcy, załatwieniu wszystkich formalności oraz negocjowaniu warunków zatrudnienia. Swoje usługi kierujemy zarówno do początkujących, jak i doświadczonych truckerów. Znajomość języka niemieckiego jest dużym atutem, ale nie jest wymagana, ponieważ oferujemy pracę z polskim dyspozytorem. Jesteś zainteresowany naszą pomocą? Skontaktuj się z naszymi doradcami. Nie pożałujesz tej decyzji!