Spis treści:
- Jak działa klimatyzacja w ciężarówce?
- Serwis klimatyzacji ciężarówki – dlaczego warto o nią dbać?
- Ile prądu zużywa klimatyzacja w ciężarówce i jak wpływa to na wydajność pojazdu?
- Jaki czynnik chłodniczy jest stosowany w klimatyzacji samochodowej?
- Czemu klimatyzacja w ciężarówce nie chłodzi?
Klimatyzacja w samochodach ciężarowych stała się standardem, gdyż zapewnia komfortowe pracy kierowcy, który w kabinie spędza przynajmniej kilka godzin dziennie. Układ klimatyzacji w ciężarówce jest potrzebny zarówno przy przewozach dalekobieżnych, jak też w pojazdach kursujących lokalnie, na przykład obsługujących budowy. Kierowca może cieszyć się optymalną temperaturą oczyszczonego powietrza, a to sprzyja koncentracji i zmniejsza poczucie zmęczenia. Aby wszystko działało bez zarzutu, o cały układ należy dbać i nie zapominać o przeglądach. Zastanawiasz się, dlaczego klimatyzacja w samochodzie nie chłodzi i czym różni się klimatyzacja do ciężarówki od tej używanej w osobówkach? Po wyjaśnienia zapraszamy do naszego artykułu.
Jak działa klimatyzacja w ciężarówce?
Klimatyzacja działa poprzez cyrkulację i usuwanie ciepłego powietrza z wnętrza pojazdu. Jej główne komponenty to: sprężarka, skraplacz, zawór rozprężny i parownik. Sprężarka kompresuje czynnik chłodniczy, zwiększając jego temperaturę i ciśnienie. Czynnik trafia do skraplacza, oddaje ciepło do otoczenia i skrapla się. Zawór rozprężny obniża ciśnienie czynnika, który w parowniku odparowuje i pobiera ciepło z powietrza wewnątrz pojazdu.
Wspomniany parownik działa jak wymiennik. Ciepłe powietrze z kabiny jest odbierane przez wentylator, a przepływając przez parownik zostaje osuszone i schłodzone. Następnie kierowane jest z powrotem do kabiny przez system kanałów i nawiewy.
Jeszcze na początku obecnego stulecia klimatyzacja jako element wyposażenia pojazdu ciężarowego była rzadkością. Niewiele osób słyszało również o klimatyzacji postojowej, zbawiennej w trakcie pauz na parkingach w krajach południowej Europy. Współcześnie w nowych ciężarówkach oba udogodnienia są powszechnie spotykane, gdyż mają bardzo duży wpływ na samopoczucie i zdrowie kierowcy.
Serwis klimatyzacji ciężarówki – dlaczego warto o nią dbać?
Podstawowe czynności obsługowe można wykonać samodzielnie. Należą do nich regularne wymiany filtrów kabinowych oraz dezynfekcja kanałów wentylacyjnych. W tej pierwszej kwestii najważniejsze jest zlokalizowanie zasobnika filtra, bo sama wymiana zajmuje raptem kilka minut. Dobrym pomysłem jest wybranie filtrów kabinowych z węglem aktywnym, które lepiej separują mikrocząsteczki brudu i pochłaniają nieprzyjemne zapachy.
Czyszczenie kanałów wentylacyjnych polega na zaaplikowaniu specjalnego preparatu, który tworzy pianę neutralizującą mikroorganizmy. Środek bakteriobójczy wstrzykiwany jest przez kratki wentylacyjne za pomocą elastycznego wężyka, dołączonego do opakowania. Obie czynności, czyli wymianę zużytego filtra i dezynfekcję, należy przeprowadzać regularnie, by nie dopuścić do rozwoju bakterii, grzybów czy pleśni w układzie klimatyzacji.
Ile prądu zużywa klimatyzacja w ciężarówce i jak wpływa to na wydajność pojazdu?
Na różnych forach tematycznych często zadawane jest pytanie: ile klimatyzacja ciągnie prądu i czy włączony kompresor wpływa na zużycie paliwa? Wszystko zależy od tego, z jakim układem mamy do czynienia. Automatyczna klimatyzacja w nowoczesnych pojazdach jest ekonomiczna, ponieważ bazujący na wskazaniach różnych czujników samosterujący komputer reguluje jej działanie. Samoczynnie dostosowuje ją na przykład do zmieniającej się temperatury i tym samym wpływa na mniejsze zużycie paliwa potrzebnego do ochłodzenia wnętrza pojazdu.
Wydajnie pracujący układ klimatyzacji zużywa około 3 kW mocy generowanej przez silnik, a jeśli chodzi o podwyższone spalanie paliwa, są to wartości rzędu od 0,5 do 1,5 litra na 100 km. To niewiele w odniesieniu do znacznie lepszego komfortu pracy kierowcy.
Jaki czynnik chłodniczy jest stosowany w klimatyzacji samochodowej?
Jaki czynnik w klimatyzacji samochodowej jest obecnie stosowany? Powszechny do niedawna R134a opracowano w celu zastąpienia dichlorodifluorometanu, oznaczonego skrótem R-12. Jednak ten wprowadzony na początku lat 90. ubiegłego stulecia następca też należał do grupy gazów freonowych. Co prawda R134a nie miał wpływu na zjawisko powiększania dziury ozonowej, ale ostateczni też został wycofany, gdy stwierdzono, że może być współodpowiedzialny za podwyższone stężenie dwutlenku węgla w atmosferze.
Nowa unijna regulacja weszła w życie w 2017 roku, a wprowadzenie czynnika oznaczonego symbolem 1234yf podyktowane było względami ekologicznymi, nie technicznymi. Od tamtego czasu nie można sprzedawać nowych pojazdów z klimatyzacją napełnianą czynnikiem R134a, choć w fazie przejściowej jest nadal dopuszczony do serwisowania starszych instalacji.
Większość serwisów klimatyzacji oferuje obsługę z użyciem obu czynników, ale zaleca się całkowite zastąpienie wycofanego R134a nowszym 1234yf. Jedyny efekt negatywny, jaki może wystąpić, to minimalnie mniejsza skuteczność chłodzenia, gdyż 1234yf pracuje pod niższym ciśnieniem.
Czemu klimatyzacja w ciężarówce nie chłodzi?
Spadek sprawności układu zawsze jest niepokojącym objawem. Czemu klimatyzacja nie chłodzi, jak powinna, mimo ustawienia pożądanej temperatury? Tutaj za diagnostykę muszą zabrać się fachowcy, ponieważ przyczyn może być kilka. Pierwszym podejrzanym jest ubytek czynnika chłodniczego w układzie, który zawsze powoduje odstępstwa w prawidłowym działaniu. Cieknąca klimatyzacja w samochodzie to zazwyczaj skutek korozji lub rozszczelnienia się układu, a nieszczelność trzeba znaleźć i usunąć. Wysokie ciśnienie w klimatyzacji również jest usterką, której nie należy ignorować.
Podczas rutynowego przeglądu mechanik sprawdzi manometrem wartości po stronie wysokiego i niskiego ciśnienia, zweryfikuje szczelność systemu, uzupełni poziom czynnika chłodzącego do prawidłowego stanu, a także wymieni filtr osuszacza i zdezynfekuje kanały za pomocą ultradźwięków lub ozonowania. Jeśli zaistnieje podejrzenie nieszczelności układu, to podczas napełniania układu klimatyzacji serwisant doda barwnik UV i zlokalizuje wyciek za pomocą światła lampy ultrafioletowej.