Jak opisać wydruk z tachografu prawidłowo?
Tachograf jest „czarną skrzynką” pojazdu i rejestruje najważniejsze parametry pracy, w tym zapisy prędkościomierza, przejechany dystans, chwilową prędkość, a także aktywność kierowcy – czas jazdy, oczekiwania i odpoczynku bądź innej pracy. Wszelkie naruszenia, które mogą grozić wypadkiem drogowym, zagrożeniem bezpieczeństwa osób postronnych lub uszkodzeniem ładunku, można ocenić na podstawie zapisów urządzenia. W jakich przypadkach należy zrobić wydruk z tachografu? Jak prawidłowo wykonać wydruk z tachografu cyfrowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.
Wydruk z tachografu – czym jest?
Ograniczenia dotyczące czasu pracy kierowców powstają ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotyczą kilku kategorii pojazdów, między innymi autobusów czy pojazdów ciężarowych. Do monitorowania i egzekwowania przepisów niezbędny jest tachograf, a jego zapisy służą przede wszystkim do oceny czasu pracy kierowcy.
Wydruk z tachografu cyfrowego może zrobić pracodawca, kierownik serwisu czy też inspektor w trakcie kontroli. Jest to fizyczny lub elektroniczny dokument zawierający informacje dotyczące pracy kierowcy oraz funkcjonowania pojazdu. Tachograf umożliwia przygotowanie kilku rodzajów wydruków, a każdy z nich zawiera pożądany zestaw informacji. Można wyszczególnić następujące rodzaje wydruków z tachografu:
- dzienny z karty kierowcy,
- dzienny z pojazdu,
- zdarzenia i zakłócenia z karty kierowcy,
- zdarzenia i zakłócenia z pojazdu,
- przekroczenia prędkości,
- dane techniczne tachografu.
Na rewersie wydruku rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy kierowca osobiście wpisuje najważniejsze informacje: imię, nazwisko, numer karty kierowcy i numer prawa jazdy.
Jeśli nie ma możliwości skorzystania z własnej karty z powodu jej braku, uszkodzenia, zaginięcia lub kradzieży, wówczas konieczne jest stworzenie wydruku z tachografu cyfrowego w celu zachowania obowiązujących regulacji dotyczących rejestracji i przechowywania informacji związanych z aktywnością kierowcy. To alternatywny sposób gromadzenia danych i w takiej sytuacji konieczne jest sczytywanie tachografu zarówno na początku, jak i na końcu trasy. Kierowca powinien przechowywać ten wydruk przez okres 28 dni od daty jego utworzenia i okazać go na żądanie służb kontrolnych.
Opis wydruku z tachografu – jak prawidłowo interpretować dane o czasie jazdy i pauzach?
Czy w związku z tym konieczne jest codzienne sporządzanie opisów wydruków z tachografu cyfrowego? Nie, gdyż nie ma takiego prawnego obowiązku. Należy przestrzegać określonego czasu pracy, unikać nadużyć i każdorazowo pamiętać o wybraniu właściwego symbolu na ekranie tachografu. Zunifikowane przez UE piktogramy określają cztery statusy pracy: czas jazdy, czas przerwy i odpoczynku, czas dyspozycyjności (gotowości) oraz inny czas pracy (np. rozładunek czy przenoszenie towarów).
Wydruk z tachografu powstaje też w reakcji na określone, nieprzewidywalne sytuacje, które mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze, osób trzecich lub ładunku. Znajomość przepisów i umiejętność ich zastosowania w danej sytuacji jest w tym przypadku bardzo ważna, gdyż pomoże w odpowiedniej argumentacji. Jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy, to wydarzenie trzeba opisać na odwrocie tarczki. Gdy zainstalowany jest tachograf cyfrowy, najpierw należy zrobić wydruk z urządzenia, a następnie na niezadrukowanej stronie nanieść swoje wyjaśnienia.
Wydruk z tachografu cyfrowego – jak go odczytywać i jakie oznaczenia warto znać?
Co powinien zawierać opis wydruku z tachografu? Przekroczenie czasu jazdy bądź przerwanie pauzy to jedne z najczęściej występujących zdarzeń, zatem na odwrocie wydruku z tachografu cyfrowego należy zaznaczyć, że kierowca powołuje się na art. 12/561/2006 WE. Następnie trzeba możliwie szczegółowo opisać zaistniałą sytuację oraz wyjaśnić powód, który był przyczyną naruszenia przepisów.
Jak czytać wydruk z tachografu? Oznaczenia (piktogramy), o których wspominaliśmy są najistotniejsze jeśli kierowca ma do czynienia z urządzeniem elektronicznym. Wprowadzono je celem ujednolicenia wszystkich komunikatów prezentowanych przez urządzenia bez względu na język, zatem tachograf cyfrowy zawsze powinien wyświetlać na ekranie jeden z nich. Unifikacja sprawia również, że sczytywanie danych z tachografu dowolnego rodzaju i niezależnie od producenta jest tak samo proste.
Nigdy nie wiadomo, kiedy służby kontrolne wezmą pod lupę wydruki, dlatego też ważna jest szczegółowość w trakcie ich sporządzania. Wiedza na temat tego, kiedy zrobić oraz jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego, ma bezpośredni wpływ na nałożenie lub brak kary za złamanie przepisów.
Jak opisać wydruk z tachografu? Wskazówki dla osób odpowiedzialnych za kontrolę
Każdy kierowca zawodowy powinien być poinstruowany jak opisać wydruk z tachografu i kiedy będzie to kluczowe w świetle przepisów. Służby kontrolne łagodniej patrzą na rzetelnie opisane powody naruszeń, zatem skrupulatność kierowcy pozwala uniknąć nałożenia kary. Opisywanie wydruku z tachografu, oprócz wyjaśnienia powodów naruszeń przepisów, musi uwzględniać możliwie jak najwięcej istotnych szczegółów. Stosuje się to w różnych nietypowych sytuacjach, na przykład brak karty kierowcy, podczas niespodziewanej awarii zasilania, jazdy pojazdem bez naczepy czy w trakcie prób drogowych wyłączonych z przepisów. Wyjątkowych przypadków może być wiele i każdy z nich przynosi inny skutek, dlatego pracodawcy powinni dbać o to, by kierowcy byli zaznajomieni z przepisami oraz świadomi ich wagi.
Przeczytaj także: Dlaczego limity czasu jazdy ciężarówką są ważne dla bezpieczeństwa na drodze?