Praca w Niemczech dla kierowców kat. C, C+E oraz D, +48 500 555 281 , +48 500 555 282 lub +48 500 555 289

Jak opisać wydruk z tachografu prawidłowo?

Jak opisać wydruk z tachografu prawidłowo?

Spis treści:

  1. Wydruk z tachografu – czym jest?
  2. Opis wydruku z tachografu – jak prawidłowo interpretować dane o czasie jazdy i pauzach?
  3. Wydruk z tachografu cyfrowego – jak go odczytywać i jakie oznaczenia warto znać?
  4. Jak opisać wydruk z tachografu? Wskazówki dla osób odpowiedzialnych za kontrolę
  5. Jak opisać błędną obsługę tachografu?
  6. Jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu pracy?

Tachograf jest „czarną skrzynką” pojazdu i rejestruje najważniejsze parametry pracy, w tym zapisy prędkościomierza, przejechany dystans, chwilową prędkość, a także aktywność kierowcy – czas jazdy, oczekiwania i odpoczynku bądź innej pracy. Wszelkie naruszenia, które mogą grozić wypadkiem drogowym, zagrożeniem bezpieczeństwa osób postronnych lub uszkodzeniem ładunku, można ocenić na podstawie zapisów urządzenia. W jakich przypadkach należy zrobić wydruk z tachografu? Jak prawidłowo wykonać wydruk z tachografu cyfrowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w naszym artykule.

Wydruk z tachografu – czym jest?

Ograniczenia dotyczące czasu pracy kierowców powstają ze względów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dotyczą kilku kategorii pojazdów, między innymi autobusów czy pojazdów ciężarowych. Do monitorowania i egzekwowania przepisów niezbędny jest tachograf, a jego zapisy służą przede wszystkim do oceny czasu pracy kierowcy.

Wydruk z tachografu cyfrowego może zrobić pracodawca, kierownik serwisu czy też inspektor w trakcie kontroli. Jest to fizyczny lub elektroniczny dokument zawierający informacje dotyczące pracy kierowcy oraz funkcjonowania pojazdu. Tachograf umożliwia przygotowanie kilku rodzajów wydruków, a każdy z nich zawiera pożądany zestaw informacji. Można wyszczególnić następujące rodzaje wydruków z tachografu:

  • dzienny z karty kierowcy,
  • dzienny z pojazdu,
  • zdarzenia i zakłócenia z karty kierowcy,
  • zdarzenia i zakłócenia z pojazdu,
  • przekroczenia prędkości,
  • dane techniczne tachografu.

Na rewersie wydruku rozpoczęcia i zakończenia dnia pracy kierowca osobiście wpisuje najważniejsze informacje: imię, nazwisko, numer karty kierowcy i numer prawa jazdy. 

Jeśli nie ma możliwości skorzystania z własnej karty z powodu jej braku, uszkodzenia, zaginięcia lub kradzieży, wówczas konieczne jest stworzenie wydruku z tachografu cyfrowego w celu zachowania obowiązujących regulacji dotyczących rejestracji i przechowywania informacji związanych z aktywnością kierowcy. To alternatywny sposób gromadzenia danych i w takiej sytuacji konieczne jest sczytywanie tachografu zarówno na początku, jak i na końcu trasy. Kierowca powinien przechowywać ten wydruk przez okres 28 dni od daty jego utworzenia i okazać go na żądanie służb kontrolnych.

Opis wydruku z tachografu – jak prawidłowo interpretować dane o czasie jazdy i pauzach?

Czy w związku z tym konieczne jest codzienne sporządzanie opisów wydruków z tachografu cyfrowego? Nie, gdyż nie ma takiego prawnego obowiązku. Należy przestrzegać określonego czasu pracy, unikać nadużyć i każdorazowo pamiętać o wybraniu właściwego symbolu na ekranie tachografu. Zunifikowane przez UE piktogramy określają cztery statusy pracy: czas jazdy, czas przerwy i odpoczynku, czas dyspozycyjności (gotowości) oraz inny czas pracy (np. rozładunek czy przenoszenie towarów).

Wydruk z tachografu powstaje też w reakcji na określone, nieprzewidywalne sytuacje, które mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa na drodze, osób trzecich lub ładunku. Znajomość przepisów i umiejętność ich zastosowania w danej sytuacji jest w tym przypadku bardzo ważna, gdyż pomoże w odpowiedniej argumentacji. Jeśli pojazd jest wyposażony w tachograf analogowy, to wydarzenie trzeba opisać na odwrocie tarczki. Gdy zainstalowany jest tachograf cyfrowy, najpierw należy zrobić wydruk z urządzenia, a następnie na niezadrukowanej stronie nanieść swoje wyjaśnienia.

Wydruk z tachografu cyfrowego – jak go odczytywać i jakie oznaczenia warto znać?

Co powinien zawierać opis wydruku z tachografu? Przekroczenie czasu jazdy bądź przerwanie pauzy to jedne z najczęściej występujących zdarzeń, zatem na odwrocie wydruku z tachografu cyfrowego należy zaznaczyć, że kierowca powołuje się na art. 12/561/2006 WE. Następnie trzeba możliwie szczegółowo opisać zaistniałą sytuację oraz wyjaśnić powód, który był przyczyną naruszenia przepisów.

Jak czytać wydruk z tachografu? Oznaczenia (piktogramy), o których wspominaliśmy są najistotniejsze jeśli kierowca ma do czynienia z urządzeniem elektronicznym. Wprowadzono je celem ujednolicenia wszystkich komunikatów prezentowanych przez urządzenia bez względu na język, zatem tachograf cyfrowy zawsze powinien wyświetlać na ekranie jeden z nich. Unifikacja sprawia również, że sczytywanie danych z tachografu dowolnego rodzaju i niezależnie od producenta jest tak samo proste.

Nigdy nie wiadomo, kiedy służby kontrolne wezmą pod lupę wydruki, dlatego też ważna jest szczegółowość w trakcie ich sporządzania. Wiedza na temat tego, kiedy zrobić oraz jak odczytać wydruk z tachografu cyfrowego, ma bezpośredni wpływ na nałożenie lub brak kary za złamanie przepisów.

Jak opisać wydruk z tachografu? Wskazówki dla osób odpowiedzialnych za kontrolę

Każdy kierowca zawodowy powinien być poinstruowany jak opisać wydruk z tachografu i kiedy będzie to kluczowe w świetle przepisów. Służby kontrolne łagodniej patrzą na rzetelnie opisane powody naruszeń, zatem skrupulatność kierowcy pozwala uniknąć nałożenia kary. Opisywanie wydruku z tachografu, oprócz wyjaśnienia powodów naruszeń przepisów, musi uwzględniać możliwie jak najwięcej istotnych szczegółów. Stosuje się to w różnych nietypowych sytuacjach, na przykład brak karty kierowcy, podczas niespodziewanej awarii zasilania, jazdy pojazdem bez naczepy czy w trakcie prób drogowych wyłączonych z przepisów. Wyjątkowych przypadków może być wiele i każdy z nich przynosi inny skutek, dlatego pracodawcy powinni dbać o to, by kierowcy byli zaznajomieni z przepisami oraz świadomi ich wagi.

Jak opisać błędną obsługę tachografu?

W pracy kierowcy zawodowego nietrudno o błąd w obsłudze tachografu – wystarczy chwila nieuwagi przy wyborze trybu lub nieprawidłowe zalogowanie karty, by doszło do błędnego zapisu. Warto wiedzieć, czym jest błędna obsługa tachografu, jak opisać taką sytuację, by była zrozumiała dla kontrolujących służb i czemu nie wolno tego zaniedbać.

Przede wszystkim wykonaj wydruk z tachografu z okresu, w którym wystąpił błąd. Na odwrocie takiego wydruku powinieneś odręcznie opisać, co dokładnie się wydarzyło – np. pomyłkowe ustawienie trybu „jazda” zamiast „pauza” podczas rozładunku. Uwzględnij datę, godzinę i okoliczności zdarzenia, wskaż również, jakie działania podjąłeś po zauważeniu nieprawidłowości (np. zgłoszenie dyspozytorowi, korekta zapisu w dokumentacji).

Jeśli miała miejsce awaria tachografu – jak opisać taką sytuację? Po pierwsze – niezwłocznie wykonaj ręczne zapisy czasu pracy, odpoczynku i dyspozycyjności na osobnym arkuszu. Po drugie – zadbaj o dokładny opis awarii: co przestało działać, kiedy zauważyłeś problem i jakie kroki zostały podjęte (np. wizyta w serwisie, zgłoszenie pracodawcy). Takie informacje powinny znaleźć się na odwrocie wydruku lub w formie załącznika do dokumentacji trasy.

Jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu pracy?

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców jest przekroczenie dopuszczalnego czasu jazdy lub brak odpowiedniego odpoczynku. Choć bywa to uzasadnione sytuacją na drodze, wymaga to każdorazowo dokładnego opisu. W takich przypadkach musisz wiedzieć, jak opisać przekroczenie czasu jazdy, by uniknąć problemów przy kontroli drogowej lub firmowej inspekcji.

Najważniejsze – powołaj się na art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE, który pozwala na odstępstwa od norm czasu jazdy i odpoczynku w sytuacjach wyjątkowych (np. korek, brak bezpiecznego miejsca na postój). Opis powinien być czytelny i zawierać konkretne informacje: datę, trasę, powód odstępstwa i jak duże było przekroczenie czasu jazdy. Opis ten należy wykonać na odwrocie wydruku z tachografu lub w dzienniku kierowcy, jeśli korzystasz z papierowej dokumentacji.

Nie zapomnij, że inspektorzy sprawdzają jaki artykuł za przekroczenie czasu jazdy został wskazany – dlatego odwołanie do art. 12 musi być jednoznaczne. Nie wystarczy napisać „korek” – trzeba opisać, dlaczego nie było możliwości wcześniejszego zatrzymania się oraz czy podjęto próbę znalezienia alternatywnego miejsca na postój. Im bardziej szczegółowe i logiczne wyjaśnienie, tym większa szansa, że unikniesz kary. Odpowiednio przygotowany opis wydruku z tachografu może być Twoją najlepszą linią obrony.

Jak opisać błędną obsługę tachografu?

W pracy kierowcy zawodowego nietrudno o błąd w obsłudze tachografu – wystarczy chwila nieuwagi przy wyborze trybu lub nieprawidłowe zalogowanie karty, by doszło do błędnego zapisu. Warto wiedzieć, czym jest błędna obsługa tachografu, jak opisać taką sytuację, by była zrozumiała dla kontrolujących służb i czemu nie wolno tego zaniedbać.

Przede wszystkim wykonaj wydruk z tachografu z okresu, w którym wystąpił błąd. Na odwrocie takiego wydruku powinieneś odręcznie opisać, co dokładnie się wydarzyło – np. pomyłkowe ustawienie trybu „jazda” zamiast „pauza” podczas rozładunku. Uwzględnij datę, godzinę i okoliczności zdarzenia, wskaż również, jakie działania podjąłeś po zauważeniu nieprawidłowości (np. zgłoszenie dyspozytorowi, korekta zapisu w dokumentacji).

Jeśli miała miejsce awaria tachografu – jak opisać taką sytuację? Po pierwsze – niezwłocznie wykonaj ręczne zapisy czasu pracy, odpoczynku i dyspozycyjności na osobnym arkuszu. Po drugie – zadbaj o dokładny opis awarii: co przestało działać, kiedy zauważyłeś problem i jakie kroki zostały podjęte (np. wizyta w serwisie, zgłoszenie pracodawcy). Takie informacje powinny znaleźć się na odwrocie wydruku lub w formie załącznika do dokumentacji trasy.

Jak opisać wydruk z tachografu po przekroczeniu czasu pracy?

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców jest przekroczenie dopuszczalnego czasu jazdy lub brak odpowiedniego odpoczynku. Choć bywa to uzasadnione sytuacją na drodze, wymaga to każdorazowo dokładnego opisu. W takich przypadkach musisz wiedzieć, jak opisać przekroczenie czasu jazdy, by uniknąć problemów przy kontroli drogowej lub firmowej inspekcji.

Najważniejsze – powołaj się na art. 12 rozporządzenia 561/2006 WE, który pozwala na odstępstwa od norm czasu jazdy i odpoczynku w sytuacjach wyjątkowych (np. korek, brak bezpiecznego miejsca na postój). Opis powinien być czytelny i zawierać konkretne informacje: datę, trasę, powód odstępstwa i jak duże było przekroczenie czasu jazdy. Opis ten należy wykonać na odwrocie wydruku z tachografu lub w dzienniku kierowcy, jeśli korzystasz z papierowej dokumentacji.

Nie zapomnij, że inspektorzy sprawdzają jaki artykuł za przekroczenie czasu jazdy został wskazany – dlatego odwołanie do art. 12 musi być jednoznaczne. Nie wystarczy napisać „korek” – trzeba opisać, dlaczego nie było możliwości wcześniejszego zatrzymania się oraz czy podjęto próbę znalezienia alternatywnego miejsca na postój. Im bardziej szczegółowe i logiczne wyjaśnienie, tym większa szansa, że unikniesz kary. Odpowiednio przygotowany opis wydruku z tachografu może być Twoją najlepszą linią obrony.

Sprawdź oferty pracy: 

Praca kategoria C

Praca kierowca CE wywrotka

Praca kierowca autobusu Niemcy