Praca jako kierowca samochodu z chłodnią wymaga dodatkowej wiedzy. Musisz być także gotowym na pewne aspekty, które nie występują w innych typach naczep. Także kwestia załadunku wymaga więcej doświadczenia i umiejętności. Dlatego przed wybraniem takiej pracy, warto zapoznać się z ogólnymi wskazówkami innych kierowców, jeżdżących od lat na chłodniach. Możliwe, że nie znasz takich ludzi. Dlatego najważniejsze informacje zebraliśmy dla Ciebie w tym artykule.
Kierowca chłodni — co powinieneś wiedzieć?
Jazda chłodnią jest bardziej wymagająca niż transport towarów klasyczną naczepą z plandeką. W związku z tym, na forach dla kierowców, można znaleźć dużo ważnych rad. Postanowiliśmy je zebrać w jedno miejsce, aby osoby zainteresowane taką pracą mogły się odpowiednio do niej przygotować.
- Gdy jeździsz samochodem chłodnią, temperatura ma kluczowe znaczenie. Już przy odbiorze towaru, warto sprawdzić, jaką ma temperaturę i zapisać ją w uwagach na formularzu. Bardzo dobrym pomysłem jest też termometr w kabinie, mierzący warunki w naczepie. Gdy jego wskazania będą zbyt wysokie, koniecznie musisz zrobić przerwę.
- Warto dokładnie sprawdzać dokumenty. Nieraz okazuje się, że waga ładunku jest zbyt duża, nawet mimo niewielkiej ilości towaru.
- Załadunek chłodni odbywa się tylko tyłem, dlatego cofanie pod rampę załadunkową musisz mieć w małym palcu.
- Ustawienie palet musi uwzględniać prawidłową cyrkulację powietrza.
- Znajomość zasady działania agregatu i umiejętność reagowania na wyświetlane błędy jest kluczowa. Inaczej temperatura w naczepie może wzrosnąć, a przewożony towar się zepsuje.
- Buczenie agregatu czasem nie daje zasnąć. Kierowca chłodni szybko przyzwyczai się do tej niewygody. Jednak inni kierowcy, mający pauzę na parkingu, mogą się o to uskarżać.
- Tankowanie chłodni kosztuje więcej — oprócz zasilania silnika paliwo zasila także agregat chłodniczy.
- Konieczne jest dokładne mycie chłodni po każdym transporcie, szczególnie po świeżym mięsie. Nie wypełniona książeczka dezynfekcji może skutkować nawet niewydaniem ładunku.
Wymienione aspekty pracy mogą zniechęcać początkujących kierowców ciężarówek, jednak warto pamiętać, że praca z naczepą chłodnią zapewnia stabilną pracą. Doświadczenie w tej gałęzi transportu jest bardzo cenne.
Jak działa naczepa chłodnia?
Konstrukcja naczepy chłodni mocno różni się od budowy innych naczep. Wszystkie ściany są izolowane, co wpływa na ich większą grubość. Posiadają także agregat chłodniczy. Jak działa chłodnia? Warto wiedzieć, że zadaniem takiej naczepy nie jest schłodzenie przewożonego ładunku, a jedynie utrzymywanie odpowiedniej temperatury.
Do tego celu wykorzystywany jest mały silnik Diesla, pobierający paliwo z baku pojazdu. Napędza on sprężarkę podłączoną do wężownicy parownika. Płyn roboczy, poprzez zmianę swojego ciśnienia, odbiera ciepło z wnętrza przyczepy i oddaje je na zewnątrz (mimo że w chłodni panuje niższa temperatura).
Ile można załadować na chłodnię?
Maksymalna waga brutto towaru, który można załadować na chłodnię, to 22,5 tony. Jest ona niższa, niż w przypadku innych typów naczep ze względu na większy ciężar samej platformy i agregatu. Jednak nie oznacza to, że można zapakować całą przestrzeń w środku.
Prawidłowe chłodzenie wymaga odpowiedniej cyrkulacji powietrza w środku. Oznacza to, że należy pozostawić dużo wolnego miejsca na przepływ zimna z agregatu. Wymaga to nieco doświadczenia i wiedzy, jednak ma ogromne znacznie. Dzięki temu przewożona żywność nie zepsuje się.
Jak wysuszyć naczepę chłodnię?
Po umyciu komory konieczne jest osuszanie chłodni. W tym celu wykorzystuje się często powietrze z zewnątrz. Szczególnie w czasie ciepłej, suchej pogody. Jednak jak wysuszyć naczepę chłodnię, gdy pada na dworze deszcz lub jest akurat wilgotna zima?
Można wykorzystać do tego urządzenie chłodnicze. Klimatyzacja, oprócz schładzania powietrza, osusza je. Możesz to wykorzystać po regularnym myciu wnętrza chłodni. Inaczej, bez odpowiedniego osuszenia, w środku będzie skraplać się woda.
Czy warto być kierowcą chłodni?
Praca za kierownicą ciężarówki chłodni może być wymagająca. Musisz pilnować temperatury panującej w naczepie, ponieważ odpowiadasz za towar, który wieziesz. W nocy buczący agregat utrudni Ci sen — a także sprowadzi do Ciebie zdenerwowanych sąsiadów. Musisz umieć poradzić sobie z błędami agregatu oraz podjazdem pod rampę tyłem.
Jednak nabywając cenne doświadczenie, możesz liczyć na stabilną, dobrze płatną pracę. Nie tylko w Polsce. Delta HR podpowie Ci, jak wykorzystać tego typu umiejętności w poszukiwaniu pracy kierowcy za granicą.