Praca kierowcy ciężarówki może się znacząco różnić w zależności od wiezionego ładunku. Ciekawą możliwością jest przewóz kontenerów morskich. Niewątpliwą zaletą takiej posady jest rozładunek i załadunek przez pracowników portu. Jednak w tej pracy wymagana jest doskonała organizacja pracy i samodyscyplina. Dla jednych osób będą to doskonałe warunki, inni mogą nie dać sobie rady z presją czasu. Dlatego też podpowiadamy, jak wygląda praca kierowcy na kontenerach.
Czym są kontenery morskie?
Długie łańcuchy dostaw wymagają zastosowania specjalnych metod przewozu. W transporcie intermodalnym biorą udział statki, pociągi oraz samochody ciężarowe (najczęściej ciągniki siodłowe). W ten sposób można wykorzystać przewagę danego środka transportu w określonych warunkach. W przypadku statków będzie to niska cena transportu na długim dystansie. Drogą lądową z kolei łatwo dotrzeć nawet w trudno dostępne miejsca, bezpośrednio do klienta końcowego.
Przeładowanie towarów z jednego środka transportu na inny może sprawiać dużo problemów. Dużo lepszym pomysłem okazało się pakowanie produktów do standardowego pojemnika, o określonych dokładnie wymiarach, zwanego kontenerem. Jest on załadowywany na samochód, którym przemierza drogę do portu. Tam odbywa się przeładunek kontenera morskiego na statek. W całości. Dzięki temu proces nie wymaga dużej ilości pracy ani czasu.
Praca kierowcy na kontenerach — jak wygląda?
Skoro przeładunek jest tak prosty, to jak wygląda praca na kontenerach kierowców aut ciężarowych? Pozbawiona jest ona bowiem najbardziej wymagającego elementu — rozładunku palet z towarami. W przeciwieństwie do pracy na plandekach, zdjęcie kontenera z naczepy trwa stosunkowo krótko, a kierowca w tym czasie przebywa w kabinie swojego pojazdu.
Z drugiej strony firmy przewozowe zajmujące się transportem intermodalnym zwracają dużą uwagę na czas. Ma to swoje poważne uzasadnienie: jeśli przywieziesz kontener zbyt późno, statek może już odpłynąć. Powstaje dużo problemów natury logistycznej. Z tego powodu od kierowcy na kontenerach wymaga się ogromnej dyscypliny i terminowości.
Opóźnienia mogą wynikać nie tylko z problemów na drodze i korków. Mogą być efektem pomyłki w dokumentach, przez co odprawa celna może się znacząco przedłużyć. Aby tego uniknąć, warto dokładnie sprawdzać otrzymane formularze i od razu reagować, gdy coś się nie zgadza.
Jak wygląda rozładunek i załadunek kontenerów morskich
Po przyjeździe do portu i zdaniu dokumentów należy oczekiwać na swoją kolej w porcie. Duże, zautomatyzowane stanowiska na niemieckim wybrzeżu radzą sobie nawet z dużym obciążeniem i na bieżąco obsługują oczekujące ciężarówki.
Po wjeździe na stanowisko następuje rozładunek kontenera morskiego. Wykonuje go dźwig lub suwnica. Przesuwa się tak, by znaleźć się nad samochodem. Specjalne zaczepy, dostosowane do standardowej wielkości kontenerów, zostają uchwycone przez hak. Następnie cały towar można ściągnąć z ciągnika siodłowego i przenieść na jedną z oczekujących kolumn. Dzięki odpowiedniej konstrukcji kontenery mogą być ustawiane jeden na drugim, co ułatwia ich transport.
Kierowca ciężarówki odjeżdża natomiast na stanowisko załadowcze, gdzie w analogiczny sposób inny kontener zostanie załadowany na naczepę. Po odebraniu dokumentów i sprawdzeniu plomb można ruszać w drogę do miejsca odbioru.
Ile zarabia kierowca na kontenerach?
Praca kierowcy na kontenerach oferowana jest głównie przez duże firmy transportowe, zajmujące się logistyką w dużej skali. Ma to przełożenie na dobre warunki pracy. Często jeździ się na nowoczesnych, dobrze wyposażonych ciężarówkach. Praca na kontenerach w Niemczech pozwala na dobre zarobki w okolicy 3000 EUR miesięcznie. Jednak należy zwrócić uwagę, że wymagania pracodawcy mogą być nieco bardziej restrykcyjne w zakresie czasu dojazdu, niż w przypadku innych typów naczep.
Kierowca na kontenerach morskich — czy warto podjąć się takiej pracy?
Interesuje Cię praca na kontenerach morskich? Opinie na jej temat bywają mocno rozbieżne. Część kierowców mocno chwali tego typu zlecenia, głównie ze względu na to, że nie muszą sami zajmować się rozładunkiem. Dla innych napięte terminy stanowią ogromne wyzwanie, a długie kolejki oczekujących w portach kierowców to prawdziwa katorga.
Jak widać, wiele zależy od miejsca wykonywanej pracy oraz pracodawcy. Nowoczesne, niemieckie porty zapewniają szybki rozładunek. Porządek w dokumentacji zapobiega także dodatkowym przestojom w czasie kontroli. Natomiast duże firmy zajmujące się transportem intermodalnym wiedzą, że pewne opóźnienia są niezależne od kierowcy i przygotowują harmonogramy w bezpieczny sposób, zapewniając pewien margines czasu dla każdego transportu.
Jak znaleźć pracę na kontenerach w dobrze działającej firmie w Niemczech? Najlepiej skorzystać ze wsparcia firmy rekrutacyjnej, takiej jak Delta HR. Znamy rynek niemiecki i mamy kontakty z najlepszymi przewoźnikami. To właśnie dla nich szukamy sprawdzonych i zdyscyplinowanych kierowców, nadających się do wykonywania tego typu przejazdów.