Spis treści:
- Odpoczynek dobowy kierowcy zawodowego. Co mówią przepisy?
- Co grozi kierowcy zawodowemu, który kontynuuje jazdę, mimo że powinien zrobić przerwę?
- Gdzie kierowcy ciężarówek w Niemczech mogą się zatrzymać na odpoczynek dobowy?
- Odpoczynek tygodniowy w hostelu lub hotelu w Niemczech. Kto pokrywa jego koszt?
- Jak rozsądnie zaplanować harmonogram dnia pracy kierowcy zawodowego w Niemczech?
- Poszukiwani kierowcy ciężarówek do pracy w Niemczech! Różne formy zatrudnienia, wysokie zarobki
Czas pracy kierowców zawodowych podlega ścisłej rejestracji. Przepisy dokładnie regulują, ile czasu trucker może spędzić za kółkiem, kiedy powinien zrobić sobie przerwę od jazdy i kiedy wypada jego odpoczynek dobowy. Ten ostatni musi zostać zrealizowany na postoju, gdzie będzie możliwość przespania się w komfortowych warunkach. Jak znaleźć dobre miejsce na odpoczynek dobowy, pracując w Niemczech? Skorzystaj z naszych wskazówek!
Odpoczynek dobowy kierowcy zawodowego. Co mówią przepisy?
Kierowcy zawodowemu przysługują trzy główne rodzaje przerw w pracy – przerwa w czasie jazdy, która wynosi 45 minut i należy się truckerowi po 4,5 h prowadzenia pojazdu, odpoczynek dobowy oraz odpoczynek tygodniowy.
Dobowy czas odpoczynku kierowcy wynosi co najmniej 11 godzin nieprzerwanego czasu wolnego, który trucker powinien poświęcić na sen i regenerację. W wyjątkowych sytuacjach przerwa dobowa może zostać skrócona do 9 godzin odpoczynku, ale nie częściej niż 3 razy w tygodniu pracy.
Kiedy przypada odpoczynek tygodniowy kierowcy zawodowego? Regularny odpoczynek tygodniowy wynosi co najmniej 45 godzin nieprzerwanego wypoczynku. Skrócony odpoczynek tygodniowy może wynosić co najmniej 24 godziny, ale każda godzina skróconego odpoczynku musi zostać zrekompensowana i dodana do kolejnego odpoczynku tygodniowego lub do odpoczynku dobowego, przed upływem trzech tygodni.
Odpoczynek dobowy musi odbyć się na postoju, a kierowca może spędzić go w kabinie pod warunkiem, że jest ona odpowiednio wyposażona – posiada łóżko. Jeśli chodzi o odpoczynek tygodniowy, to kierowcom zawodowym zalecany jest pobyt w hostelu lub hotelu. Niemieckie przepisy zakazują realizacji odpoczynku tygodniowego w kabinie. Ma to na celu poprawę warunków zatrudnienia truckerów i zapewnienie im komfortowego wypoczynku pomiędzy intensywnymi okresami pracy.
Co grozi kierowcy zawodowemu, który kontynuuje jazdę, mimo że powinien zrobić przerwę?
Czas pracy kierowców zawodowych jest co do minuty rejestrowany na tachometrze cyfrowym (rzadziej analogowym) i podlega kontroli ze strony pracodawcy i służb drogowych. Trucker, który kontynuuje jazdę mimo konieczności zrobienia przerwy, może napotkać poważne konsekwencje prawne i zostać ukarany wysokim mandatem.
A co ma zrobić kierowca zawodowy, któremu kończy się czas pracy, a który nie znalazł odpowiedniego miejsca na postój? Z pomocą przychodzi Pakiet Mobilności, który dopuszcza wydłużenie czasu jazdy w ściśle określonych sytuacjach, takich jak:
-
- wypadek na drodze,
- kolejki na przejściach granicznych,
- niespodziewane objazdy drogowe,
- kontrole sanitarne związane z koronawirusem.
Kierowca powinien udokumentować fakt wydłużenia czasu jazdy, co pomoże mu uniknąć grzywny.
Gdzie kierowcy ciężarówek w Niemczech mogą się zatrzymać na odpoczynek dobowy?
Kierowcy ciężarówek w Niemczech mają kilka opcji, gdzie mogą zatrzymać się na odpoczynek dobowy. Przede wszystkim mogą korzystać z licznych parkingów przy autostradach, które są specjalnie przystosowane do postoju tego rodzaju pojazdów. Niektóre z tych parkingów są płatne, inne nie i, jak można się domyślić, na parkingach darmowych bardzo często brakuje wolnych miejsc.
Parkingi przy autostradach oferują nie tylko miejsca postojowe, ale też całą infrastrukturę dla kierowców zawodowych. Znajdują się tam stacje paliw, restauracje, zaplecze sanitarne ze strefą prysznicową, a czasem także i pralki. Podobne udogodnienia oferują kierowcom komercyjne parkingi dla ciężarówek zlokalizowane w pobliżu zjazdów z autostrad oraz stref przemysłowych. Za nocleg w takim miejscu trzeba zapłacić od kilku do kilkunastu euro, ale często w zamian kierowcy otrzymują zniżki lub kupony do wykorzystania np. w lokalnej restauracji.
Kolejną, choć trochę mniej wygodną opcją, jest postój przy dużych stacjach benzynowych, które z reguły posiadają kilka-kilkanaście miejsc parkingowych dla ciężarówek. Znalezienie wolnego miejsca nie jest więc łatwe, zwłaszcza biorąc pod uwagę liczbę ciężarówek, które każdego dnia przejeżdżają w pobliżu takich stacji.
Najbardziej polecane parkingi dla samochodów ciężarowych w Niemczech to:
-
- LKW Parkplatz Dresdner Tor (A4),
- Autohof Shell Kirchheim unter Teck,
- A-2 Shell Braunschweig,
- Euro Rastpark Lippetal (A2),
- Autohof Strohofer Geiselwind (A3),
- Total Autohof Tennenlohe (A3).
Planując trasę, warto z wyprzedzeniem ustalić, kiedy i gdzie zatrzymamy się na odpoczynek dobowy lub tygodniowy.
Odpoczynek tygodniowy w hostelu lub hotelu w Niemczech. Kto pokrywa jego koszt?
Zgodnie z Rozporządzeniem nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady, kierowcy są zobowiązani do odbywania regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną pojazdu. Odpoczynek ten powinien odbywać się w miejscu zapewniającym odpowiednie warunki do regeneracji, takim jak hotel czy hostel. Zwykle to pracodawca (w całości lub częściowo) pokrywa koszt noclegu, ale zdarza się, że kierowcy robią to z własnej kieszeni, a potem odliczają całościowy wydatek za noclegi w rocznym zeznaniu podatkowym. Jeśli kierowca odbywa regularny odpoczynek tygodniowy w kabinie pojazdu, zarówno on, jak i pracodawca mogą zostać ukarani mandatami podczas kontroli drogowych.
Jak rozsądnie zaplanować harmonogram dnia pracy kierowcy zawodowego w Niemczech?
Optymalna organizacja czasu pracy kierowcy zawodowego wymaga uwzględnienia zarówno przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku, jak i efektywności operacyjnej danego przedsiębiorstwa transportowego. Ważne jest, aby unikać sytuacji, w których kierowca jest zmuszony do pracy w warunkach, które mogłyby prowadzić do zmęczenia, ponieważ to właśnie zmęczenie jest jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych. Jeśli za planowanie tras odpowiedzialny jest dedykowany specjalista, powinien on:
-
- planować trasy z uwzględnieniem dostępności miejsc postojowych na poszczególnych odcinkach trasy,
- wziąć pod uwagę aktualne warunki drogowe, w tym korki, roboty drogowe i inne utrudnienia, które mogą wpłynąć na czas przejazdu,
- monitorować na bieżąco sytuację na trasie, aby móc reagować na nieprzewidziane zdarzenia i modyfikować trasę w razie potrzeby,
- uwzględniać preferencje kierowcy dotyczące godzin pracy.
Spełnienia powyższych warunków z pewnością przełoży się na wyższy komfort pracy kierowcy i zoptymalizuje czas dostawy ładunków do odbiorców.
Poszukiwani kierowcy ciężarówek do pracy w Niemczech! Różne formy zatrudnienia, wysokie zarobki
Dołącz do zespołu kierowców ciężarówek w Niemczech z pomocą naszej agencji – Delta HR! Gwarantujemy różne formy zatrudnienia, atrakcyjne zarobki i profesjonalne wsparcie na każdym etapie współpracy. Skorzystaj z naszej oferty i rozpocznij nową karierę już dziś! Poszukujemy zarówno początkujących, jak i doświadczonych truckerów, ze znajomością języka niemieckiego, i bez! Oferujemy pracę na różnych zestawach i w różnych regionach Niemiec. Szukasz dodatkowej pracy, chcesz sobie dorobić jako kierowca-skoczek lub zależy Ci na stabilnym zatrudnieniu w oparciu o umowę o pracę? Skontaktuj się z nami, a wspólnie znajdziemy ofertę, która spełni Twoje wszystkie oczekiwania, jeśli chodzi o wymiar czasu pracy i wynagrodzenie.