
Spis treści:
- Jak poruszać się w korku na autostradach w Niemczech?
- Na czym polega jazda na suwak i dlaczego jest tak ważna w korkach?
- Czy czas spędzony w korku liczy się jako czas pracy według tachografu?
- Czy w trakcie korka można wyjść z kabiny ciężarówki?
- Jak unikać korków?
Korki to niestety codzienność każdego kierowcy zawodowego, zwłaszcza na trasach międzynarodowych. Trudno je przewidzieć w stu procentach, choć można omijać miejsca szczególnie narażone na zatory drogowe. Jeżeli jeździsz po Niemczech, musisz też znać zasady obowiązujące na ich autostradach i drogach szybkiego ruchu. To nie tylko kwestia płynnej jazdy, ale też bezpieczeństwa i przepisów, których złamanie może Cię słono kosztować. Sprawdź, co powinieneś wiedzieć o poruszaniu się w korku na niemieckich autostradach, czym dokładnie jest jazda na suwak, jak tachograf rejestruje czas spędzony w zatorze i kiedy najlepiej planować trasę, by uniknąć utrudnień.
Jak poruszać się w korku na autostradach w Niemczech?
Jazda w korku to nie tylko wyzwanie logistyczne jeśli chodzi o planowanie długości pracy i miejsca na pauzy, ale też… prawne. Na niemieckich autostradach obowiązuje bezwzględna zasada tworzenia korytarza ratunkowego (Rettungsgasse) – czyli wolnej przestrzeni dla pojazdów ratunkowych. Tworzysz ją natychmiast, gdy pojawią się pierwsze oznaki zatoru, a nie dopiero wtedy, gdy usłyszysz sygnał syreny.
Zasady poruszania się w korku mają za zadanie zachować płynność ruchu oraz zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom. Jeśli nie zastosujesz się do przepisów, musisz liczyć się z wysokimi mandatami i punktami karnymi. Pamiętaj, że jazda „zderzak w zderzak” oraz gwałtowne zmiany pasa mogą narazić Cię na poważne konsekwencje.
Na czym polega jazda na suwak i dlaczego jest tak ważna w korkach?
Jazda na suwak (Reißverschlussverfahren) to obowiązkowe zachowanie w przypadku występowania zwężeń jezdni lub zanikającego pasa ruchu. Polega na tym, że kierowcy na pasie zanikającym dojeżdżają do samego końca i są wpuszczani przez kierowców z pasa kontynuowanego naprzemiennie – ruch odbywa się w spowolnionym tempie, ale wciąż płynnie, jeden za drugim, niczym zamykające się zęby suwaka w zamku błyskawicznym.
Pamiętaj, że w Niemczech istnieje obowiązek jazdy na suwak i za jego złamanie możesz otrzymać mandat w wysokości do 20 euro. Dodatkowo możesz też zostać uznany za winnego utrudniania ruchu, co wiąże się z dalszymi sankcjami.
Warto również wiedzieć, kiedy jazda na suwak nie obowiązuje. Jeśli nie dochodzi do nagłej zmiany organizacji ruchu i nie ma oznaczenia zwężenia lub budowy, nie musisz stosować się do zasady suwaka. Pamiętaj jednak, że w odpowiednich sytuacjach jest to po prostu to przejaw kultury jazdy i szacunku dla innych uczestników ruchu.
Czy czas spędzony w korku liczy się jako czas pracy według tachografu?
Długie stanie w korku tachograf rejestruje jako czas jazdy, chyba że samodzielnie zmienisz tryb na inny (np. dyspozycyjność). W praktyce oznacza to, że jeśli stoisz na włączonym silniku i nie przełączysz trybu, urządzenie dalej będzie zliczać ten czas jako aktywną jazdę.
Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli nie zareagujesz odpowiednio, możesz niepotrzebnie skrócić dostępny czas pracy na dany dzień lub naruszyć normy czasu jazdy. Zawsze warto monitorować sytuację przed Tobą i dostosować ustawienia tachografu do rzeczywistej sytuacji na drodze. To pozwala uniknąć niepotrzebnych problemów podczas kontroli drogowej lub wewnętrznej w firmie.
Czy w trakcie korka można wyjść z kabiny ciężarówki?
To zależy. Przepisy nie zabraniają opuszczenia kabiny w czasie zatoru, o ile nie stwarzasz zagrożenia dla siebie ani innych. Jednak zaleca się, abyś pozostał w pojeździe, zwłaszcza jeśli powolna jazda w korku może w każdej chwili zostać wznowiona po nieoczekiwanym zatrzymaniu ruchu.
Wyjście z pojazdu może być uzasadnione np. w przypadku awarii, konieczności załatwienia potrzeby fizjologicznej czy upewnienia się co do trasy. Pamiętaj jednak, że musisz zadbać o własne bezpieczeństwo – załóż kamizelkę odblaskową, ustaw trójkąt ostrzegawczy i trzymaj się z dala od sąsiedniego pasa ruchu.
Jak unikać korków?
Jeśli masz możliwość planowania trasy, skorzystaj z aplikacji pokazujących korki na drogach online. To najskuteczniejszy sposób, by ominąć zatłoczone odcinki i zyskać cenny czas. Dobrze jest również wiedzieć, kiedy jest najmniejszy ruch na drogach. W Niemczech największe natężenie przypada na piątkowe popołudnia, poniedziałkowe poranki i niedzielne powroty z weekendu. Najspokojniejsze godziny to wczesne poranki w środku tygodnia (np. wtorek lub środa ok. 5–6 rano). Unikaj tras w pobliżu wielkich miast w godzinach szczytu, sprawdzaj informacje z lokalnych serwisów i słuchaj komunikatów drogowych.
Przeczytaj także:
Kierowca autotransportera – dlaczego warto nim zostać?
Kod 95 prawo jazdy – co to jest i jak uzyskać?
Fotoradary w Niemczech – gdzie można je spotkać i jakie są ograniczenia?