Kierowca autotransportera – dlaczego warto nim zostać?
Często wydaje nam się, że praca kierowcy zawodowego nie wymaga żadnych innych umiejętności poza doskonałą techniką prowadzenia pojazdu. Tymczasem w branży transportowej wykorzystuje się różne typy ciężarówek, a obsługa każdego z nich często wymaga specyficznych kwalifikacji. Dobrym przykładem jest praca na autotransporterach. Zarobki na tym stanowisku są naprawdę satysfakcjonujące, a oczekiwania pracodawcy – wysokie. Czym jest autotransporter i na czym polega trudność w jego załadunku? Zapraszamy do lektury!
Czym jest autotransporter?
Autotransporter to pojazd ciężarowy przeznaczony do transportu samochodów. Najczęściej przewozi się na nim auta nowe, zabytkowe lub używane, przeznaczone do sprzedaży w komisie. Autotransportery mogą mieć konstrukcję otwartą lub zamkniętą. Wśród tych drugich wyróżniamy:
– autolawety z zabudową plandekową,
– autolawety z zabudową kontenerową,
– kryte przyczepy.
Przewaga autotransporterów zamkniętych nad otwartymi polega na tym, że te pierwsze lepiej zabezpieczają wartościowy ładunek przed opadami atmosferycznymi, promieniowaniem UV, wysoką temperaturą oraz drobnymi, przypadkowymi uszkodzeniami mechanicznymi. Ponadto autotransporter zamknięty chroni przewożone pojazdy przed kradzieżą w czasie postoju.
Jakie warunki trzeba spełnić, żeby zostać kierowcą autotransportera?
Aby móc zasiąść za sterami autotransportera, trzeba mieć prawo jazdy kategorii C+E z kodem 95 oraz Kartę Kierowcy. Niezbędne w tej pracy są także odpowiednie kompetencje twarde (np. wiedza techniczna) i miękkie. Kierowca autotransportera musi posiadać takie cechy jak:
– odpowiedzialność za powierzone mienie,
– umiejętność planowania i zarządzania czasem,
– umiejętność radzenia sobie ze stresem,
– elastyczność i punktualność.
Osoba, która chce pracować na autotransporterze, musi zdawać sobie sprawę z wartości przewożonego ładunku. I tak – to prawda, że każda szanująca się firma transportowa posiada ubezpieczenie na wypadek uszkodzenia ładunku w czasie transportu, aczkolwiek każda kolizja lub zdarzenie prowadzące do uszkodzenia cudzego mienia, zwiększa koszty utrzymania takiej polisy, co wiąże się ze stratami dla przewoźnika.
Jak wygląda załadunek autotransportera?
Za załadunek autotransportera odpowiedzialny jest kierowca. Nie jest to łatwa czynność i wielu początkujących truckerów może mieć z tym problem. Załadunek autotransportera to proces, który wymaga precyzyjnego planowania i umiejętności przewidywania. Działanie to można porównać do układania dużych, trójwymiarowych puzzli na ograniczonej przestrzeni. Kierowca musi uwzględnić różne gabaryty samochodów oraz ustalić właściwą kolejność załadunku aut, aby dostawa pojazdów do różnych odbiorców odbyła się bez przeszkód i zgodnie z harmonogramem.
Ponadto pracownik firmy transportowej musi zadbać o należyte zabezpieczenie ładunku na czas transportu. Oznacza to, że kierowcy specjalizujący się w obsłudze autotransporterów muszą być doskonale przeszkoleni w zakresie technik załadunku oraz wykorzystywania całej dostępnej powierzchni platformy. Ostatecznym celem ich pracy jest maksymalne wykorzystanie przestrzeni transportowej i dostarczenie mienia w nienaruszonym stanie do odbiorcy.
Ile czasu zajmuje załadunek autotransportera?
Czas załadunku autotransportera może różnić się w zależności od liczby i modeli samochodów czekających na transport, rodzaju naczepy oraz doświadczenia samego kierowcy. Jeśli na przewóz oczekują np. same auta osobowe marki Opel Corsa, ich załadunek zajmie najwyżej kilkadziesiąt minut. Jeżeli zaś transport przewidziany jest dla aut różnych marek, z czego kilka z nich ma nadwozie typu sedan, kilka typu coupe, a dwa z nich to SUV-y, wówczas rozplanowanie aut na naczepie, może zająć nawet kilka godzin. Kierowca autotransportera musi uwzględnić także specyficzne wymagania zleceniodawcy dotyczące np. odległości między sąsiadującymi ze sobą pojazdami. To dodatkowo utrudnia pracę. Przeciętny ładunek autotransportera obejmuje 8 samochodów.
Kierowca autotransportera – zarobki i najlepsze oferty pracy
Zarobki kierowcy autotransportera są wyższe niż np. zarobki kierowcy standardowej ciężarówki. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę złożoność załadunku i olbrzymią wartość materialną przewożonych towarów. Na wysokość wypłaty ma również wpływ lokalizacja firmy transportowej. Przewoźnicy z Niemiec mogą zapewnić swoim pracownikom znacznie lepsze warunki zatrudnienia niż konkurencja z Europy Wschodniej. Średnie wynagrodzenie kierowcy autotransportera w Niemczech wynosi 2500-2700 euro brutto. Do tego dochodzą premie (np. za pracę w weekendy), dodatki socjalne, diety i inne benefity pracownicze, na które nie mogą liczyć kierowcy pracujący w Polsce.
Chcesz spróbować swoich sił jako kierowca autotransportera w Niemczech? Szukasz stabilnej i dobrze płatnej oferty oraz przewoźnika, który uwzględni Twoje indywidualne preferencje dotyczące systemu pracy? Z przyjemnością Ci w tym pomożemy! Nasza agencja – Delta HR – od lat współpracuje z firmami transportowymi na terenie Niemiec. Działamy kompleksowo i z pełnym zaangażowaniem. Skontaktuj się z naszymi doradcami, a sam się przekonasz!