Aby firma transportowa działała z maksymalną wydajnością, potrzebuje m.in. pełnej i doświadczonej załogi. Jednak trudne do przewidzenia zdarzenia losowe to chleb powszedni w tej branży. Bywa, że jakiś kierowca utknie w wielogodzinnym korku, popsuje mu się auto lub po prostu nie stawi się w pracy z powodu problemów zdrowotnych czy rodzinnych. W takich chwilach podbramkową sytuację przewoźnika ratuje kierowca skoczek. Kto to taki i co należy do jego obowiązków?
Kierowca skoczek – co to jest za stanowisko?
Kierowca skoczek to po prostu kierowca na zastępstwo. Taka osoba zazwyczaj pomaga firmie transportowej w przypadku nagłych braków kadrowych lub konieczności realizacji dodatkowych przewozów. Kierowca skoczek często „skacze” między różnymi przewoźnikami i przyjmuje od nich pojedyncze zlecenia po wcześniejszym podpisaniu umowy o długofalową współpracę. Praca jako kierowca na zastępstwo to świetna opcja dla driverów, którzy chcą sobie dorobić do etatowej pensji lub nabrać doświadczenia za kółkiem ciężarówki. Najbardziej poszukiwani w branży transportowej są kierowcy na zastępstwo z kategorią C+E i kodem 95. Czeka na nich mnóstwo zleceń zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Kierowca na zastępstwo – jaka umowa go obowiązuje?
Kierowca skoczek zwykle pracuje na podstawie umowy o dzieło. Jeśli chce on jeździć dla kilku różnych firm transportowych, to z każdą z nich musi mieć podpisany osobny kontrakt. Jest to dość uciążliwe, dlatego wielu kierowców zawodowych, którzy chcą spróbować swoich sił w takim systemie pracy, podpisuje umowę z agencją, która zajmuje się wyszukiwaniem zleceń i całościową organizacją współpracy. Wówczas na podstawie jednej umowy kierowca skoczek może „łatać dziury kadrowe” u różnych przewoźników. Z pewnością jest to o wiele wygodniejsze i bardziej komfortowe dla wszystkich stron.
Praca na skoczka. Kierowca do zadań specjalnych
Kierowca zawodowy, który pracuje na etacie u konkretnego przewoźnika, może cieszyć się pewną zawodową rutyną związaną z pokonywaniem ciągle tych samych tras, prowadzeniem tej samej ciężarówki czy też przewożeniem jednego rodzaju ładunku. Praca na skoczka jest trudniejsza, bardziej stresująca i wymaga od kierowcy dobrze rozwiniętych umiejętności miękkich. Kierowca na zastępstwo musi być:
– elastyczny – dziś prowadzi wywrotkę z węglem, jutro wiezie świeże kurczaki w chłodni. Kierowca skoczek często ma dodatkowe uprawnienia, takie jak np. ADR, które umożliwiają mu pracę z różnymi ładunkami i obsługę różnych pojazdów ciężarowych;
– dyspozycyjny – informacja o konieczności wyjazdu w trasę może przyjść z godziny na godzinę i kierowca skoczek musi być gotowy, by wykonać zlecenie;
– komunikatywny i samodzielny;
– przygotowany na zmienne warunki pracy.
Dobry kierowca na zastępstwo powinien łatwo adaptować się do zmian, ponieważ są one nieuniknione w jego codziennej pracy. Doświadczenie za kółkiem zdobywa szybko i uczy się efektywniej niż osoba poruszająca się w obrębie jednej trasy. To z kolei otwiera mu drogę do lepszych zarobków.
Jazda na skoczka w Niemczech, czyli kierowca C i C+E poszukiwany
Braki kadrowe w sektorze transportu i spedycji są szczególnie widoczne za naszą zachodnią granicą. Niemiecki rynek oferuje konkurencyjne warunki zatrudnienia i potrzebuje wykwalifikowanych specjalistów, którzy usprawnią funkcjonowanie tamtejszych firm. Niemieccy przewoźnicy nieustannie poszukują kierowców na zastępstwo, którzy zasiądą za sterami:
– plandeki,
– chłodni,
– wywrotki,
– betoniarki,
– autotransportera,
– tandemu,
– zestawu HDS,
– silosu,
– autobusu.
Osoby zainteresowane tego rodzaju współpracą zachęcamy do skorzystania z usług agencji Delta HR. Od lat pomagamy polskim kierowcom w znalezieniu dobrze płatnej pracy w zachodnim sektorze transportowym. Znamy tę branżę od podszewki i jesteśmy w stanie zaproponować dopasowane do indywidualnych potrzeb warunki zatrudnienia. Umożliwiamy pracę z polskimi dyspozytorami i w różnych systemach jazdy. Kierowca skoczek również znajdzie u nas kompleksowe wsparcie odnośnie zatrudnienia.
Zalety i wady pracy jako kierowca skoczek
Są truckerzy, którzy uwielbiają pracę jako kierowca na zastępstwo i są też tacy, którzy nigdy się jej nie podejmą mimo świetnych zarobków. Wiele zależy tu od nastawienia kierowcy, jego pewności siebie, wiary w swoje umiejętności oraz doświadczenia zawodowego. Praca kierowcy skoczka z pewnością ma wiele zalet i wad, aczkolwiek to, co jedni uznają za minus, dla innych będzie kolejnym plusem. Przyjrzyjmy się zaletom pracy jako kierowca na zastępstwo:
– brak nudy – nowe trasy, rodzaje ładunków, zestawy pojazdów,
– duża samodzielność,
– spory wpływ na planowanie swojego czasu pracy,
– bardzo dobre zarobki,
– możliwość zwiedzenia Europy Zachodniej, jeśli zdecydujemy się na pracę za granicą.
Wśród wad pracy jako kierowca skoczek można wymienić:
– wysokie wymagania pracodawców,
– fizyczne i psychiczne obciążenie,
– praca w stresie i pod presją czasu,
– trudniejsze planowanie czasu wolnego,
– brak stabilizacji.
Praca jako kierowca na zastępstwo z pewnością nie jest dla każdego, ale dla tych, którzy cenią sobie dynamikę, niezależność i wciąż nowe wyzwania, może okazać się idealnym wyborem.