Spis treści:
- Jakie czynniki mają wpływ na szybsze zużywanie się części w ciężarówce?
- Opony do ciężarówek. Uszkodzenie ogumienia jako najczęstszy typ awarii
- Kiedy konieczna jest wymiana opon w ciężarówce?
- Hamulce w ciężarówkach. Szybsze zużycie w związku z tytaniczną pracą
- Jak odblokować hamulce w ciężarówce?
- Zużycie części w samochodzie ciężarowym. Kiedy sprzęgło do wymiany?
- Czy kierowca zawodowy powinien umieć naprawić popsuty pojazd?
Samochody ciężarowe podlegają nieustannej eksploatacji. Każdego dnia przemierzają setki kilometrów, by dostarczyć ładunek z punktu A do punktu B. Nawet w regularnie serwisowanym aucie może zdarzyć się niespodziewana usterka, która zakłóci pracę kierowcy zawodowego i spowoduje opóźnienie dostawy. Jakie części najszybciej ulegają zużyciu w samochodach ciężarowych? Na jakie komplikacje powinni być przygotowani truckerzy? Zapraszamy do lektury!
Jakie czynniki mają wpływ na szybsze zużywanie się części w ciężarówce?
Bardzo często powtarzamy na naszym blogu, że systematyczne przeglądy techniczne samochodów ciężarowych, są konieczne nie tylko ze względów prawnych, ale też dla zachowania pełnej sprawności auta oraz bezpieczeństwa na drodze. Cykliczny serwis i bieżąca dbałość kierowcy o stan pojazdu ograniczają ryzyko niespodziewanych awarii. Trzeba jednak zaznaczyć, że istnieją też inne czynniki, które przyczyniają się do szybszego zużywania się części w ciężarówce i nie zawsze można mieć nad nimi kontrolę. Mowa tu o:
-
- nadmiernym obciążeniu pojazdu,
-
- niesprzyjających warunkach drogowych (wyboiste drogi, trudne warunki terenowe, strome podjazdy),
-
- niesprzyjających warunkach atmosferycznych (np. zastosowanie soli drogowej na zaśnieżonych drogach),
-
- rodzajach tras (ciężarówki poruszające się głównie w ruchu miejskich zużywają się szybciej niż te pokonujące trasy dalekobieżne),
- rodzajach tras (ciężarówki poruszające się głównie w ruchu miejskich zużywają się szybciej niż te pokonujące trasy dalekobieżne),
-
- częstotliwości użytkowania pojazdu.
Nie jest tajemnicą, że styl jazdy kierowcy również ma wpływ na kondycję części eksploatacyjnych. Agresywne przyspieszanie, gwałtowne hamowanie i częsta jazda na wysokich obrotach mogą przyczyniać się do szybszego zużycia hamulców, sprzęgła, układu napędowego i opon.
Opony do ciężarówek. Uszkodzenie ogumienia jako najczęstszy typ awarii
Uszkodzenia opon są najczęstszą przyczyną unieruchomienia ciężarówek, ponieważ ogumienie w tych pojazdach jest narażone na wyjątkowo duże obciążenia. Wysoka waga naczep, przyczep i przewożonego ładunku znacząco odróżnia sposób eksploatacji opon w ciężarówkach od tego, jak zużywają się one w samochodach osobowych.
Stan nawierzchni dróg również nie jest tu bez winy. Dziurawe nawierzchnie ograniczone wysokimi krawężnikami sprawiają, że ryzyko uszkodzenia opony rośnie, co jest szczególnie niebezpieczne dla transportu ciężkiego. Na kondycję ogumienia ciężarówki wpływają również warunki atmosferyczne. Wysokie temperatury powodują mięknięcie gumy i zwiększenie powierzchni styku opony z rozgrzanym asfaltem, co prowadzi do jej szybszego zużycia.
Uszkodzone opony to nie tylko problem z bieżnikiem i odprowadzaniem wody, ale także wydłużenie drogi hamowania, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo na drodze.
Kiedy konieczna jest wymiana opon w ciężarówce?
Według zaleceń specjalistów wymiana opon w samochodach ciężarowych powinna odbywać się po przejechaniu przez nie 50 000 – 100 000 km, w zależności od stanu ogumienia. Opony należy również wymienić, jeśli pojawią się na nich widoczne uszkodzenia w postaci pęknięć, przetarć, wybrzuszeń lub zmiany w wyglądzie wynikające z nierównego zużycia opon, co może wskazywać na problemy z zawieszeniem lub geometrią pojazdu. Opony do ciężarówki warto kupić u sprawdzonego producenta, ponieważ oferują one lepszą odporność na zużycie i dłuższą żywotność, co przekłada się na wyższy komfort jazdy i lepsze bezpieczeństwo na drodze.
Hamulce w ciężarówkach. Szybsze zużycie w związku z tytaniczną pracą
Hamulce w samochodach ciężarowych zużywają się szybciej ze względu na intensywne obciążenia, którym są poddawane. Ciężarówki przewożą znacznie większe ładunki niż samochody osobowe, co wymaga od układu hamulcowego większej siły, aby skutecznie zatrzymać pojazd. Duża masa pojazdu ciężarowego stanowi dodatkowe obciążenie, kiedy trzeba hamować podczas zjazdu z górki czy też w ruchu miejskim.
Rodzaje hamulców w ciężarówce
W samochodach ciężarowych stosuje się kilka rodzajów hamulców, z których każdy pełni inną funkcję, aby zapewnić bezpieczeństwo i kontrolę nad pojazdem. Hamulec zasadniczy, zwany też roboczym, to podstawowy system hamulcowy obsługiwany za pomocą pedała. Pozwala on kierowcy na spowolnienie lub zatrzymanie pojazdu. Hamulec pomocniczy, znany również jako awaryjny, wchodzi do gry w przypadku awarii hamulca roboczego, wspierając kierowcę w bezpiecznym zatrzymaniu ciężarówki. Z kolei hamulec postojowy ma za zadanie utrzymać pojazd w bezruchu, niezależnie od tego, czy auto znajduje się na prostej drodze, czy na pochyłości. Uruchamia się go ręcznie za pomocą dźwigni. Ostatnim typem jest hamulec dodatkowy, który pozwala kierowcy na utrzymanie stałej prędkości, szczególnie na odcinkach z dużym spadkiem.
Dlaczego hamulce piszczą?
Nieprzyjemny, piskliwy dźwięk jest najczęściej wynikiem wibracji, które powstają podczas kontaktu klocków hamulcowych z tarczami hamulcowymi. Jednym z głównych powodów piszczenia hamulców może być zużycie klocków hamulcowych. Charakterystyczny dźwięk jest dla kierowcy sygnałem, by skontrolować stan układu hamulcowego i wyposażyć go w nowe tarcze i klocki.
Jak odblokować hamulce w ciężarówce?
W samochodach ciężarowych stosuje się hamulce pneumatyczne, które charakteryzują się lepszą wydajnością niż modele hydrauliczne. Jedną z najczęściej występujących usterek w pneumatycznym systemie hamulcowym jest blokowanie się hamulca w naczepie. Dzieje się tak na skutek gromadzenia się wody lub innych zanieczyszczeń w układzie, co może prowadzić do zamarzania i blokowania przewodów, zwłaszcza w niskich temperaturach. Inna przyczyna to rozszczelnienie siłownika lub innych elementów układu pneumatycznego, co powoduje spadek ciśnienia i uniemożliwia prawidłowe działanie hamulców.
Aby odblokować hamulce pneumatyczne, należy najpierw zabezpieczyć pojazd przed niekontrolowanym poruszaniem się, np. poprzez ustawienie klinów pod koła. Jeśli problem wynika z rozszczelnienia siłownika, można spróbować odblokować hamulce poprzez ręczne wkręcenie śruby w siłownik, co zwolni sprężynę i pozwoli na ruch kół. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie tymczasowe i pojazd powinien jak najszybciej trafić do serwisu w celu pełnej naprawy.
Zużycie części w samochodzie ciężarowym. Kiedy sprzęgło do wymiany?
Jednym z głównych powodów uszkodzenia sprzęgła w pojeździe ciężarowym jest nadmierne obciążenie sprzęgła wynikające z przewożenia ciężkich ładunków, co zwiększa tarcie i prowadzi do szybszego zużycia tarczy sprzęgła. Nieprawidłowe użytkowanie – zbyt częste i agresywne zmiany biegów lub długotrwałe trzymanie nogi na pedale – również przyczyniają się do jego szybszego zużycia. Co ile wymiana sprzęgła w ciężarówce? Uważa się, że sprzęgło w takim pojeździe powinno wytrzymać 500 000 km, jednak osiągnięcie takiego przebiegu zależy od między innymi od jakości części zamiennych, prawidłowego montażu oraz właściwego użytkowania pojazdu.
Czy kierowca zawodowy powinien umieć naprawić popsuty pojazd?
Kierowca zawodowy nie jest zobowiązany do naprawy swojego pojazdu, jednak pewne podstawowe umiejętności związane z diagnozowaniem i usuwaniem drobnych usterek mogą być bardzo przydatne i są cenione przez pracodawców. Zdolność do szybkiego rozpoznania problemu i wykonania prostych napraw, takich jak wymiana bezpiecznika, naprawa przebitej opony czy sprawdzenie poziomu płynów eksploatacyjnych, oszczędza czas i pozwala na uniknięcie długotrwałych przestojów w łańcuchu dostaw.