Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

Obsługa naczepy silos – co musisz wiedzieć?

Naczepa silos to, zdaniem kierowców zawodowych, jedna z najwygodniejszych do obsługi naczep. Nawet truckerzy, którzy są zupełnie nowi w branży, już po kilku „zrobionych” trasach współpracują z nią tak, jakby robili to od lat. Do czego służy naczepa silos i jak wygląda jej załadunek? Tego dowiesz się w dzisiejszym wpisie. Zapraszamy do lektury!

Naczepa silos – do czego służy?

Pojazdy silosowe przeznaczone są do transportu towarów sypkich i granulowanych. Najwięcej zleceń na tego typu przewozy pochodzi z branży budowlanej i obejmują one m.in. transport wapna, cementu oraz drobnego kruszywa. Naczepa silos doskonale sprawdza się także w przypadku towarów pochodzenia rolniczego. Dzięki niej można szybko i bezpiecznie przewieźć z punktu A do punktu B ziarno, pasze oraz nawozy sztuczne, nie martwiąc się o ich przypadkowe zanieczyszczenie. Coraz częściej pojazdy silosowe wykorzystuje się również do transportu produktów spożywczych, takich jak cukier, mąka i ryż. Naczepa silos charakteryzuje się dużą wytrzymałością i bardzo dobrą szczelnością, co pozwala zachować wysoką jakość transportowanych towarów przez cały czas trwania przewozu. Na drogach można spotkać silosy leżące i podnoszone.

Silosem po Europie – czy do obsługi silosu potrzebne są dodatkowe uprawnienia?

Każdy kierowca, który posiada prawo jazdy kategorii C+E z kodem 95 może „zasiąść za sterami” pojazdu silosowego. Żadne dodatkowe uprawnienia nie są konieczne, a co więcej – większość przewoźników nie wymaga nawet doświadczenia w obsłudze tego rodzaju naczep. Oczywiście, zanim kierowca wyruszy w pierwszą trasę silosem, przechodzi krótkie szkolenie z załadunku, rozładunku i czyszczenia zbiornika. Czasami podczas pierwszych przewozów towarzyszy mu bardziej doświadczony trucker, który dzieli się z nowym kolegą swoją wiedzą. Wszystko zależy od sposobu organizacji pracy w danej firmie transportowej.

A jak się „jeździ” silosem po Europie? Największą przeszkodę, zwłaszcza w mniej rozwiniętych krajach, stanowią ograniczenia infrastrukturalne. Wysokość mostów, niskie tunele czy wąskie drogi mogą stanowić wyzwanie dla przewozu wysokich silosów. W niektórych przypadkach może być konieczne stosowanie alternatywnych tras, co wydłuża czas i zwiększa koszty transportu. W tym miejscu warto wspomnieć także o regulacjach prawnych dotyczących gabarytów pojazdów ciężarowych, które nie zawsze mogą wjechać do centrum miasta czy poruszać się po określonych trasach. Niemniej jednak są to problemy natury logistycznej, które da się rozwiązać szybko i bez większych trudności.

Naczepa silos – obsługa

Jak już wspomnieliśmy we wstępie, obsługa naczepy silos nie jest skomplikowanym zadaniem. Zazwyczaj proces ten przebiega w zautomatyzowany sposób, a głównym zadaniem kierowcy jest jego nadzorowanie. Załadunek silosu odbywa się przez górne włazy znajdujące się na szczycie zbiornika, niezależnie od tego, czy jest to silos leżący, czy podnoszony. Wystarczy, że kierowca podjedzie pod wskazany zbiornik i podepnie się pod odpowiedni rękaw w celu uzupełnienia silosu. Podajnik sam odmierza towar, co minimalizuje ryzyko przepełnienia się zbiornika. Czas załadunku, w zależności od przepustowości rękawa i rodzaju towaru, wynosi od 15 do 45 minut.

Proces rozładunku różni się w zależności od rodzaju naczepy. W silosach leżących rozładunek odbywa się poprzez otwory umieszczone w stożkach na spodzie silosu, zwykle jest ich od 3 do 5. Są one wyposażone w system wibrujący oraz zawory kulkowe, które doprowadzają sprężone powietrze, wspomagając płynny wysyp materiału. Cały system jest połączony jedną rurą, która wyprowadzona jest na tył naczepy, między osiami pojazdu, co umożliwia efektywny rozładunek. W silosach podnoszonych rozładunek materiału odbywa się przez tylny stożek z zaworem. Podczas procesu rozładunku, silos jest unoszony do góry za pomocą podnośnika wywrotkowego. Ciśnienie wytwarzane przez kompresor pozwala na wypchnięcie ładunku ze zbiornika, co ułatwia i przyspiesza proces rozładunku.

Naczepa silos – mycie zbiornika

Kierowca zobowiązany jest do dbania o czystość silosu. Po każdym rozładunku zbiornik musi zostać dokładnie umyty. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy następny transport dotyczy tego samego towaru, który został już dostarczony do odbiorcy. Do mycia silosów służą specjalne myjnie wyposażone w sprzęty, dzięki którym można precyzyjnie doczyścić każdy zakamarek zbiornika. W ten sposób dba się o zachowanie najwyższych standardów higieny transportu, co ma szczególne znaczenie w przypadku towarów rolnych i spożywczych. Po umyciu silosu wystawiany jest Certyfikat Czystości, który jest dowodem na to, że wymagane procedury czyszczenia zbiornika, zostały prawidłowo przeprowadzone.

Praca na silosach wydaje Ci się interesująca? Chcesz zdobyć doświadczenie zawodowe w prowadzeniu tego typu pojazdów? Jeśli masz prawo jazdy C+E z kodem 95 i chcesz podjąć pracę u niemieckiego przewoźnika, możemy Ci w tym pomóc! Nasza agencja – Delta HR – od lat wspiera kierowców zawodowych ze wschodu w nawiązywaniu współpracy z firmami przewozowymi z Niemiec. Na naszej stronie internetowej znajdziesz dziesiątki aktualnych i zweryfikowanych ofert pracy na różne typy naczep i różne systemy pracy. Nasi Doradcy pomogą Ci wybrać ofertę najlepszą dla Ciebie, załatwią wszystkie formalności związane z zatrudnieniem i zadbają o Twoje bezpieczeństwo przez cały okres współpracy. Daj nam szansę, a zobaczysz, jak łatwo i szybko można znaleźć atrakcyjną pracę jako kierowca zawodowy w Niemczech.

Przeczytaj także: Co to jest kabotaż w transporcie?