
Spis treści:
- Ograniczenie prędkości w Niemczech 2025 – czy coś się zmieniło na autostradach?
- Brak ograniczenia prędkości w Niemczech – jak to działa?
- Ograniczenia prędkości w Niemczech dla ciężarówek – o czym musi pamiętać zawodowy kierowca?
- Mapa ograniczeń prędkości w Niemczech 2025 – gdzie obowiązują limity?
Ograniczenie prędkości w Niemczech 2025 – czy coś się zmieniło na autostradach?
Sieć niemieckich autostrad zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem długości, ustępując jedynie USA, Chinom i Hiszpanii. Jednak z perspektywy lubiących szybką jazdę kierowców ograniczenie prędkości na autostradzie w Niemczech, a w zasadzie jego brak, stawiało naszych sąsiadów na topie. Jak to naprawdę wygląda? Brak odgórnego limitu daje kierowcom swobodę, ale istnieje też pojęcie tzw. „prędkości zalecanej”, wynoszącej do 130 km/h. Kierujący przekraczający tę wartość mogą spotkać się z problemami ubezpieczeniowymi w przypadku kolizji, nawet jeśli formalnie nie naruszyli prawa. W Niemczech surowo podchodzi się do kwestii bezpieczeństwa na drogach i lepiej znać aktualne przepisy oraz stawki mandatów, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji – nie tylko dla Twojego portfela. Przekraczając dozwoloną prędkość, zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim, ryzykujesz wysoki mandat, a także utratę prawa jazdy na okres od 1 do 3 miesięcy, i to nawet za stosunkowo nieduże wykroczenie. Jaka kara grozi za przekroczenie prędkości? Zgodnie z katalogiem kar standardowe stawki wahają się od 48,50 € do 843,50 € – szczegóły możesz sprawdzić w niemieckim taryfikatorze mandatów. Pamiętaj też, że nawet przy relatywnie niewielkim przekroczeniu przepisów, kierowca może być ukarany punktami karnymi oraz zatrzymaniem prawa jazdy. Gdzie nie obowiązują ograniczenia prędkości w Niemczech?Brak ograniczenia prędkości w Niemczech – jak to działa?
Wróćmy do zagadnienia braku ograniczenia prędkości w Niemczech. Jak wyżej wspomnieliśmy, zasada ta dotyczy autostrad, więc o ile znaki nie wskazują inaczej – lewy pas nadal służy do testowania możliwości pojazdu. Znaki regulujące limit szybkości pojawiają się tam, gdzie występuje większe natężenie ruchu, trwają prace remontowe lub wprowadzono ograniczenia związane z ochroną środowiska. Zwolennicy ograniczeń prędkości argumentują, że przyczynią się one do poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Federalna Agencja Środowiska obliczyła, że ograniczenie prędkości na autostradach i poza miastami pozwala zaoszczędzić do 11,7 miliona ton emisji dwutlenku węgla rocznie. W jednej z przedwyborczych ankiet aż 53 proc. respondentów opowiedziało się za ostrzejszymi regulacjami. Swoją drogą – dlaczego w Niemczech nie ma ograniczenia prędkości na trasach szybkiego ruchu? Jest to po prostu coś silnie zakorzenionego w kulturze kraju mocno związanego historycznie z motoryzacją i z doskonale rozwiniętą siecią dróg. Pomysł wprowadzenia limitów ma wielu przeciwników, którzy dysponują argumentami z kategorii „historia i dziedzictwo”, więc sprawa jest rozwojowa i warto przyglądać się konsekwencjom tej batalii.Ograniczenia prędkości w Niemczech dla ciężarówek – o czym musi pamiętać zawodowy kierowca?
Ograniczenia prędkości w Niemczech dla ciężarówek przestawiają się następująco:- na obszarze zabudowanym: dozwolona jest maksymalna prędkość 50 km/h,
- poza obszarem zabudowanym: prędkość dla pojazdów od 3,5 do 7,5 tony z przyczepą wynosi do 80 km/h,
- poza obszarem zabudowanym: pojazdy o DMC od 7,5 tony wzwyż obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h.
- przy prędkości do 100 km/h: 3 km/h (tyle odejmuje się od pomiaru)
- przy prędkości powyżej 100 km/h: 3 % zmierzonej prędkości.