Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

Opony zimowe w Niemczech - jakie są obowiązki kierowców?

Spis treści:

  1. Opony zimowe dla pojazdów ciężarowych – co należy wiedzieć?
  2. Jakie opony zimowe wybrać do pojazdu ciężarowego?
  3. Cechy dobrych opon zimowych do ciężarówki
  4. Jakie są przepisy dotyczące opon zimowych w Niemczech?
  5. Jak często wymieniać opony zimowe?

Od wielu lat w Niemczech w czasie występowania na jezdniach lodu i śniegu wymagane jest stosowanie ogumienia zimowego. Jednak zgodnie z tamtejszymi przepisami ruchu drogowego nie ma jasno określonego czasu na zmianę opon, a prawo stanowi jedynie, że muszą być „dostosowane do warunków pogodowych”. Do niedawna akceptowano opony typowo zimowe lub całoroczne, a więc oznakowane symbolem 3PMSF lub skrótem M+S (mud+snow). Jednak od 1 października 2024 r. drugie z tych oznaczeń w myśl niemieckich przepisów nie jest kategorią opon zimowych, a za ich używanie w śnieżnych warunkach grozi mandat. Od tego czasu zagadnienie „opony zimowe Niemcy przepisy” jest szeroko komentowane wśród kierowców, szukających klarownej interpretacji.

Opony zimowe dla pojazdów ciężarowych – co należy wiedzieć?

Temat zimowe opony w Niemczech, gdzie nie ma ściśle wyznaczonego okresu zimowego, a przepisy nakazują dostosowanie ogumienia do panujących warunków, był znany przewoźnikom regularnie kursującym po niemieckich szlakach. Czym zatem jest ogumienie zimowe? W myśl nowych niemieckich przepisów za opony zimowe uważa się tylko te oznaczone symbolem 3PMSF, zwanym też symbolem alpejskim. „Alpine-Symbol” to nic innego jak piktogram, przedstawiający płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich. Tym samym po raz pierwszy ustalono wiążące wymagania sprawności opon zimowych na pokrytych śniegiem drogach, a niepozorny symbol na oponie stał się swoistym znakiem jakości. Warto przy tym pamiętać, że nomenklatura ma istotne znaczenie. Producenci ogumienia mogą umieszczać go tylko na bocznej powierzchni opon spełniających minimalne wymagania, które dotyczą własności trakcyjnych opon, a te są określone w regulacjach homologacyjnych.

Jakie opony zimowe wybrać do pojazdu ciężarowego?

Według przepisów, które weszły w życie jesienią 2020 roku, obowiązek zimowych opon w Niemczech objął również floty towarowe. Spełniające przepisy ogumienie musi być założone zarówno na osiach napędowych, jak i na kołach sterujących. Które opony zimowe wybrać i czym się kierować? Odpowiedź na to pytanie jest dość złożona i wynika z charakterystyki ogumienia do pojazdów używanych w transporcie drogowym. Opony zimowe ciężarowe można podzielić według kilku kryteriów. Podstawowy podział uwzględnia rozmieszczenie ogumienia na poszczególnych osiach pojazdu, a więc mamy opony prowadzące, napędowe oraz naczepowe. Dostępne są również warianty uniwersalne, które nie cieszą się dużym zainteresowaniem, głównie ze względu na mniejszą skuteczność w sytuacjach awaryjnych. W skrajnych warunkach nie zapewniają odpowiedniej stabilności i przyczepności, a także wydłużają drogę hamowania.

Cechy dobrych opon zimowych do ciężarówki

Opony zimowe do ciężarówki dobiera się z uwzględnieniem kilku dodatkowych czynników, którymi nie muszą zaprzątać sobie głowy kierowcy osobówek. Warto zwracać uwagę na cechy konstrukcji opon, które decydują o jej właściwościach, jak na przykład rzeźba bieżnika czy skład mieszanki. Oczywiście rozmiar, indeks nośności czy indeks prędkości są niepomijalne, bardzo ważna jest także data produkcji opony. Pod uwagę trzeba też wziąć specyfikę transportu – długodystansowy, mieszany czy krótkodystansowy – oraz oczywiście cenę. Zimowa weryfikacja opony odbywa się poprzez specjalistyczne testy na przyspieszenie, trakcję oraz hamowanie w określonych warunkach. Dla ścisłości dodajmy, że oznaczenie M+S (ewentualnie M/S, MS, M-S), było jedynie deklaracją producenta, że dany model opony poradzi sobie w grząskim błocie oraz na śniegu. Symbol 3PMSF otrzymują wyłącznie produkty poddane testom w zimowej aurze. Nie ma więc mowy o uznaniowości, a uzyskany certyfikat 3PMSF potwierdza, że dana opona spełnia lub przewyższa obowiązujące standardy.

Jakie są przepisy dotyczące opon zimowych w Niemczech?

Oznaczenie M+S często było traktowane przez użytkowników jako potwierdzenie, że jest to opona zimowa, która zapewnia bezpieczeństwo jazdy po śniegu. To błędna interpretacja, a niemiecka nowelizacja przepisów przy okazji to precyzuje. W razie kontroli drogowej na mandat narażeni są wszyscy kierowcy, w tym również obcokrajowcy. Za brak właściwych opon w warunkach zimowych można zostać ukaranym mandatem w wysokości 60 euro plus jeden punkt karny. Jeśli  pojazd spowoduje zator lub innego rodzaju utrudnienia w ruchu, kara wzrośnie do 80 euro plus jeden punkt karny, a jeśli dojdzie do wypadku, kwota ta wyniesie 120 euro plus jeden punkt karny. Wraz z wejściem nowych regulacji zmienił się też punkt widzenia przewoźników oraz kierowców, sankcjonujący zimowe opony w Niemczech. Przepisy i mandaty to jedno, ale nie można zapominać, że niektórzy ubezpieczyciele wykorzystują każdy haczyk do zaniżenia lub odmowy odszkodowania w przypadku zdarzenia drogowego. Gdyby do wypadku doszło w warunkach zimowych, a pojazd będzie wyposażony w opony bez „znaczka alpejskiego”, wówczas ubezpieczyciel odmówi wypłacenia rekompensaty, a co gorsza – będzie miał do tego prawo.

Jak często wymieniać opony zimowe?

Jest jeszcze jedna ważna kwestia, z którą wiążą się opony zimowe – co ile lat wymieniać je na nowe i czy są jakieś wartości graniczne? Pierwsza rzecz to głębokość bieżnika. Na warunki zimowe przepisy zalecają bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 milimetra, ale dobre praktyki i wskazówki ekspertów sugerują co najmniej 4 mm. Ten parametr można sprawdzić dosyć łatwo, podobnie jak wiek opony. Według testów eksploatacyjnych ogumienie traci część swoich właściwości po około sześciu latach i dlatego należy je wymienić, nawet gdy zużycie bieżnika na to nie wskazuje. Przy zakupie nowych opony zwracaj uwagę na datę produkcji zapisaną za pomocą numeru DOT. Opony nie powinny być starsze, niż dwa lata, choć część ekspertów zaleca maksymalnie 18 miesięcy od daty produkcji.

Przeczytaj także: Jak działa skrzynia biegów w pojazdach ciężarowych?