Transport wywrotką to bez wątpienia najlepszy sposób, jeśli zachodzi konieczność przewiezienia materiałów sypkich, płynnych lub kawałkowych z punktu A do punktu B. Najważniejszym elementem wspomnianego wyżej pojazdu jest skrzynia na specjalnych zawiasach, co umożliwia jej przechylenie i samoczynny rozładunek towaru. Kierowcy wywrotek nie mogą narzekać na brak intratnych ofert pracy. Jakie uprawnienia trzeba mieć, aby kierować taką ciężarówką?
Jakie ładunki można przewozić przy pomocy wywrotki?
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, wywrotki to pojazdy ciężarowe przeznaczone do przewozu towarów sypkich, płynnych i kawałkowych. Dzięki nim można w wygodny sposób transportować:
- kruszywa,
- gruz,
- materiały budowlane,
- węgiel,
- zboże,
- drewno,
- wodę i inne płyny, które nie muszą być przewożone z zachowaniem odpowiednich warunków sanitarnych.
Wywrotki można podzielić na małe, średnie i duże. Małe wywrotki mają ładowność do 3,5 tony i zwykle wykorzystuje się je do krótkodystansowych przejazdów. Wywrotki średnie charakteryzują się ładownością od 3,5 do 7,5 tony, natomiast duże – powyżej 7,5 tony. Do obsługi wywrotek średnich i dużych potrzebne są dodatkowe uprawnienia.
Jak zostać kierowcą wywrotki?
Na internetowych forach dla kierowców zawodowych często można natknąć się na pytania typu: „jakie uprawnienia, by jeździć wywrotką?” czy „wywrotka- jakie uprawnienia?”. Praca na wywrotce o ładowności powyżej 3,5 tony wymaga prawa jazdy kategorii C+E z kodem 95. Kod 95, czyli Świadectwo Kwalifikacji Zawodowej Kierowcy, uprawnia do przewozu rzeczy oraz osób i można je uzyskać po ukończeniu specjalistycznego kursu i zaliczeniu egzaminu państwowego. Uprawnienia przyznawane są na 5 lat, a po upływie ich ważności, należy je odnowić poprzez udział w szkoleniu okresowym.
Kierowca zawodowy, który posiada wymienione wyżej uprawnienia, nie będzie miał najmniejszego problemu ze znalezieniem pracy w kraju lub za granicą. Przewoźnicy chętnie zatrudniają nawet osoby bez doświadczenia, ponieważ braki kadrowe w branży transportowej są spore. Kierowców wywrotek, którzy są zainteresowani pracą w Niemczech, zachęcamy do kontaktu z naszą agencją – Delta HR. Od lat zajmujemy się organizacją i legalizacją zatrudnienia polskich, ukraińskich i białorusińskich kierowców w niemieckich firmach transportowych.
Jak jeździć wywrotką, by uniknąć mandatów?
Praca na wywrotce podlega restrykcyjnym przepisom prawa, które regulują takie kwestie jak sposób prawidłowego zabezpieczania ładunku, dopuszczalna masa całkowita pojazdu czy też dobór tras. Warto mieć bowiem na uwadze, że pojazd o dużej ładowności nie może wjechać wszędzie. Nieprzestrzeganie przepisów i inne zaniedbania w trakcie jazdy wywrotką mogą prowadzić nie tylko do mandatów, ale również do groźnych sytuacji na drodze. Dlatego też zawsze należy respektować ograniczenia prędkości i uważać na znaki zakazu oraz na znaki ostrzegawcze dotyczące dopuszczalnej wagi pojazdu i jego maksymalnych gabarytów. Niezwykle istotne jest również korzystanie z systemów GPS dedykowanych dla ciężarówek, które pomagają wybrać odpowiednią trasę i unikać miejsc, w których wywrotka może mieć problem z manewrowaniem. Ważne są także regularne przeglądy techniczne i bieżąca kontrola stanu pojazdu przed wyruszeniem w dłuższą trasę.
Jak wygląda załadunek i rozładunek wywrotki?
Załadunek i wyładunek wywrotki to skomplikowany proces, który zaczyna się od zaparkowania ciężarówki w wyznaczonej strefie ładowania. Następnie kierowca musi wyłączyć silnik i opuścić kabinę pojazdu. Potem rozpoczyna się faza załadunku materiału do skrzyni, podczas której kierowca pozostaje w bezpiecznej odległości od ciężarówki. Załadunek zwykle odbywa się przy pomocy ładowarki. Proces ten kończy się pomiarem masy całkowitej wywrotki. Następnie kierowca siada „za sterami” pojazdu i rusza w trasę, aby dostarczyć towar odbiorcy. Po dotarciu do punktu wyładunku kierowca korzysta z panelu sterującego w celu podniesienia skrzyni i uwolnienia ładunku.
Praca na wywrotce. Zarobki, na jakie można liczyć w Niemczech
Niemieccy przewoźnicy oferują bardzo konkurencyjne warunki pracy, co sprawia, że na pracę za zachodnią granicą decyduje się wielu polskich kierowców zawodowych. Trudno się temu dziwić, ponieważ stawki są o wiele wyższe niż w Polsce. Kierowca wywrotki w Niemczech może liczyć na pensję w wysokości od 2550 do 3350 euro brutto w zależności od wybranego systemu pracy. Oprócz tego przysługują mu także premie, diety, dodatki socjalne i inne benefity z tytułu pracy za granicą.
Czy można pracować jako kierowca wywrotki w Niemczech bez znajomości języka? Umiejętność komunikacji w języku obcym jest cennym atutem i często otwiera ona drogę do lepszych zarobków i szybszego rozwoju zawodowego. Nie jest jednak konieczna, by rozpocząć pracę w niemieckiej firmie transportowej. Nasza agencja umożliwia pracę z polskim dyspozytorem, co jest dużym ułatwieniem dla kierowców, którzy posługują się tylko językiem ojczystym oraz tych, którzy dopiero rozpoczynają naukę języka niemieckiego.