Czy praca jako kierowca zawodowy na trasach międzynarodowych jest dobra? Jak każdy inny zawód, ma swoje zalety i wady. Długie wyjazdy wymagają pewnych wyrzeczeń, stawiają również istotne ograniczenia. Z drugiej strony jednak jest to możliwość zwiedzania nowych miejsc i poszerzenia horyzontów. Czy zatem warto posiadać prawo jazdy C+E i wykorzystywać je w swojej pracy zawodowej?
Praca kierowcy zawodowego — jak wygląda?
Życie kierowcy ciężarówek jest dość specyficzne. Wyjazd na wiele dni oznacza spanie w samotności, z dala od swojego domu, w kabinie ciężarówki lub w przydrożnym hotelu. Jest to istotne ograniczenie, które zniechęca wiele osób do podjęcia się pracy na trasach międzynarodowych. Jednak nie można ograniczać rozmowy do tego jednego argumentu. Jak w każdej innej pracy, plusy i minusy kierowcy ciężarówki będą pasować jednym, a przeszkadzać innym. Warto więc rozpatrywać wszystkie zalety i wady jazdy za kierownicą ciągnika siodłowego, aby podjąć ostateczną decyzję.
Należy pamiętać także, że praca kierowcy zawodowego rzadko wygląda tak, jak wyobrażają sobie osoby niezwiązane z tą branżą. Entuzjaści doceniają trudów takich wyjazdów. Z kolei przeciwnicy często demonizują zmęczenie za kierownicą i niewygody. W praktyce jednak kabiny są wyposażone w taki sposób, by zapewnić pełen komfort w czasie jazdy.
Czy warto zostać kierowcą ciężarówki
Pytanie, czy warto zostać kierowcą ciężarówki, jest postawione błędnie. Nie jest to zawód dla osób, które liczą na szybkie i duże zarobki. Trudno traktować ją także jako chwilową przystań na jakiś czas. Zdobycie prawa jazdy oraz licencji jest dużą inwestycją, która liczona jest na długie lata kariery w tym zawodzie.
Zalety pracy jako kierowca ciężarówki są niezwykle kuszące dla wielu osób. Często motoryzacja jest ich pasją, a wizja długich przejazdów pod niebieskim niebem stanowi spełnienie ich marzeń. Nawet samotność kierowcy może być dla wielu osób istotną korzyścią z wyjazdów międzynarodowych.
Dlatego też nie warto planować swojej kariery w postaci kierowcy zawodowego z pobudek finansowych. Natomiast nie powinno się zniechęcać osób, które marzą o tego typu zawodzie. Nawet jeśli nie widzą oni trudów, jakie czekają ich w przyszłości, możliwość wyruszania w kolejne podróże z pewnością sprawi im dużo radości. Zawsze warto realizować się w zawodzie, który odpowiada marzeniom, zainteresowaniom oraz cechom charakteru.
Praca kierowcy ciężarówki — zalety
Jakie są najważniejsze zalety pracy jako kierowca zawodowy?
- Możliwość pokonywania dużych odległości, odwiedzania nowych stron i poszerzanie horyzontów z pewnością motywuje wielu zawodowych kierowców do wyruszania w kolejne trasy międzynarodowe.
- Czy samotność kierowcy to zawsze wada? Introwertycy nie lubią nadmiernych interakcji z innymi osobami — wolą oni pracę indywidualną. Jazda ciężarówką w pełni odpowiada tym cechom charakteru, które dominują u introwertyków. Dlatego też praca z dala od innych ludzi dla pewnych osób może być zaletą, a nie wadą.
- Wysokie zarobki są powodem, dla którego niektórzy planują przebranżowić się na zawód kierowcy. Jednak nie powinien to być główny powód takiej decyzji.
- Organizacja pracy. Kierowca międzynarodowy może sam organizować czas swojej pracy. Choć musi przy tym pilnować terminu dostawy oraz warunków panujących na drodze, może w pewnym stopniu przesuwać sobie pauzy w zależności od potrzeb.
- Praca na wolnej przestrzeni. Białe ściany biura potrafią być mocno ograniczające. Z kolei praca w terenie to ciągłe narażanie się na warunki pogodowe — upały, deszcze, mróz. W kabinie ciężarówki wszystkie te niedogodności nie stanowią problemu — klimatyzacja oraz ogrzewanie zapewniają zawsze dobre warunki. Natomiast otwarta przestrzeń za oknami oraz poruszające się krajobrazy dają poczucie wolności i swobody.
Wiele z wymienionych zalet jest idealizowana przez osoby interesujące się jazdą ciężarówkami. Jednak w dużej mierze sprawdzają się one w rzeczywistości — a na pewno są istotnymi różnicami między innymi zawodami, a jazdą na trasach międzynarodowych.
Praca kierowcy ciężarówki — wady
Życie kierowcy ciężarówki nie jest jednak usłane różami. Rozładowanie towaru z pewnością nie należy do najłatwiejszych zadań. Choć jazda wśród pól, łąk i lasów może dawać poczucie wolności, to równie często trzeba mierzyć się z miejskimi korkami oraz zatorami drogowymi. Kolejka aut przy granicy oznacza dla wielu kierowców godziny, a czasem nawet dni oczekiwania.
Jednak warto pamiętać, że plusy i minusy kierowcy ciężarówki należy traktować łącznie. Dla jednych będą one układać się w wolność i swobodę, dla innych z kolei oznacza pozostawienie swojej rodziny i domu dla zarobku. W rzeczywistości praca kierowcy wymaga wysiłku tak samo, jak każdy inny zawód. Dobrym podsumowaniem będzie określenie, że za kierownicą ciągnika siodłowego powinny zasiadać osoby, które doceniają zalety tej pracy, a nie poszukują jedynie dobrego i szybkiego zarobku.