Fotoradary w Niemczech – gdzie można je spotkać i jakie są ograniczenia?
Niemieckie autostrady i drogi krajowe jawią się polskim kierowcom jako raj. Solidne drogi, bardzo dobre oznakowanie tras i brak tak restrykcyjnych ograniczeń prędkości jak w Polsce, zachęcają do dociśnięcia pedału gazu i wypróbowania możliwości swojego auta. Warto jednak pamiętać o tym, że i w Niemczech można spotkać fotoradary, które stoją na straży bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Tamtejsza policja również nie przymyka oka na drobne wykroczenia kierowców. Jaki mandat można otrzymać za przekroczenie prędkości ciężarówką? Czy fotoradary za naszą zachodnią granicą są oznakowane? Zaraz wyjaśnimy!
Jakie są ograniczenia prędkości dla samochodów ciężarowych w Niemczech?
W Niemczech ograniczenia prędkości dla samochodów ciężarowych są zależne od ich wagi. Dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 7,5 tony, obowiązuje ogólne ograniczenie prędkości do 80 km/h. Natomiast dla ciężarówek o masie przekraczającej 7,5 tony, limit ten jest zmniejszony do 60 km/h. Powyższe ograniczenia dotyczą obszarów poza miastem, jednak na autostradach obowiązują nieco inne przepisy. Tam dla ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony obowiązuje limit prędkości 80 km/h i tak samo wygląda to w przypadku aut o DMC powyżej 7,5 tony. Ciężarówki ze względu na swoje rozmiary i masę zachowują się na drodze inaczej niż mniejsze pojazdy, co sprawia, że wspomniane wyżej limity prędkości są niezbędne dla zapewnienia bezpiecznej podróży wszystkim użytkownikom dróg.
Gdzie są fotoradary w Niemczech?
Fotoradary są szeroko stosowane w Niemczech i stanowią istotne narzędzie do egzekwowania ograniczeń prędkości oraz poprawy bezpieczeństwa drogowego. Są one obsługiwane przez lokalne i państwowe władze, a ich użycie jest regulowane przez federalne i regionalne przepisy prawne. W Niemczech występują różne typy fotoradarów, w tym:
- stałe kamery, które są trwale zainstalowane w konkretnych lokalizacjach i monitorują ruch na bieżąco,
- przenośne kamery, które mogą być przenoszone z miejsca na miejsce,
- kamery kontroli odcinkowej.
Podstawą prawną dla używania fotoradarów w Niemczech jest Ustawa o Ruchu Drogowym (Straßenverkehrsordnung) oraz powiązane z nią przepisy. Zgodnie z niemieckim prawem fotoradary są uznawane za legalny sposób egzekwowania przepisów ruchu drogowego, o ile są one używane zgodnie z określonymi wytycznymi. Na przykład, fotoradary muszą być regularnie kalibrowane, aby zapewnić bezsprzeczną dokładność pomiaru prędkości. Ponadto, dane zebrane przez fotoradary muszą być traktowane zgodnie z przepisami o ochronie danych. Fotoradary w Niemczech, podobnie jak w Polsce, można spotkać na autostradach, drogach ekspresowych oraz tych odcinkach tras, gdzie w ostatnich latach, zdarzyło się najwięcej wypadków.
Czy fotoradary w Niemczech są oznakowane?
Nasi zachodni sąsiedzi nie mają obowiązku informować kierowców, że na danym odcinku drogi odbędzie się kontrola prędkości. Fotoradary często są wręcz maskowane za elementami infrastruktury drogowej lub chowane za atrapami śmietników. Polscy kierowcy często wyszukują w Internecie hasło „fotoradary – Niemcy – aplikacja” i pobierają program, który sygnalizuje, w którym miejscu znajdują się fotoradary. Warto podkreślić, że o ile w Polsce policjanci przymykają oko na tego typu aplikacje, to w Niemczech ich używanie jest surowo zabronione. Kara za posiłkowanie się takim „drogowym pomocnikiem” wynosi nawet 75 euro. Co istotne, z aplikacji nie może korzystać nie tylko kierowca, ale i pasażer.
Jaki mandat można dostać za przekroczenie prędkości ciężarówką?
Aktualne mandaty za przekroczenie prędkości ciężarówką o DMC powyżej 3,5 tony w Niemczech różnią się w zależności od tego, czy naruszenie miało miejsce w obszarze zabudowanym, czy poza nim.
W obszarach zabudowanych mandaty wynoszą:
- Do 10 km/h powyżej limitu: 40 €,
- 11 do 15 km/h: 60 €,
- 16 do 20 km/h: 160 €, plus 1 punkt karny,
- 21 do 25 km/h: 175 €, plus 1 punkt karny,
- 26 do 30 km/h: 235 €, 2 punkty karne, jeden miesiąc zakazu prowadzenia,
- 31 do 40 km/h: 340 €, 2 punkty karne, jeden miesiąc zakazu prowadzenia,
- 41 do 50 km/h: 560 €, 2 punkty karne, dwa miesiące zakazu prowadzenia,
- 51 do 60 km/h: 700 €, 2 punkty karne, trzy miesiące zakazu prowadzenia,
- Powyżej 60 km/h: 800 €, 2 punkty karne, trzy miesiące zakazu prowadzenia.
Poza obszarami zabudowanymi mandaty są następujące:
- Do 10 km/h powyżej limitu: 30 €,
- 11 do 15 km/h: 50 €,
- 16 do 20 km/h: 140 €, plus 1 punkt karny,
- 21 do 25 km/h: 150 €, plus 1 punkt karny,
- 26 do 30 km/h: 175 €, 1 punkt karny,
- 31 do 40 km/h: 255 €, 2 punkty karne, jeden miesiąc zakazu prowadzenia,
- 41 do 50 km/h: 480 €, 2 punkty karne, jeden miesiąc zakazu prowadzenia,
- 51 do 60 km/h: 600 €, 2 punkty karne, dwa miesiące zakazu prowadzenia,
- Powyżej 60 km/h: 700 €, 2 punkty karne, trzy miesiące zakazu prowadzenia.
Jak widać, kary za przekroczenie prędkości w Niemczech mogą być naprawdę dotkliwe dla kierowcy samochodu ciężarowego, jednak jeszcze bardziej surowo karane są próby uchylenia się od płatności. Jeżeli więc zostaniesz złapany przez „niemiecki” fotoradar i otrzymasz wezwanie do zapłaty mandatu, nie ignoruj go, tylko postaraj się jak najszybciej uregulować dług. Aktualne kary za przekroczenie prędkości sprawdzisz też, wpisując w internetową wyszukiwarkę frazę: „fotoradar -Niemcy-cennik”.
Przeczytaj także: Uprawnienia na wywrotkę – co jest potrzebne?