Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

ciężarówka

Spis treści:

  1. Akumulatory w ciężarówce. Co je odróżnia od zwykłych „baterii” do osobówek?
  2. Od czego zależy żywotność akumulatora w ciężarówce?
  3. Jak dbać o akumulator w ciężarówce w czasie zimy?
  4. Jak ładować akumulatory w ciężarówce? Czemu akumulator się nie ładuje?

Kierowcy ciężarówek mają znacznie większe wymagania w stosunku do akumulatora niż użytkownicy aut osobowych. Poza oczywistą potrzebą uruchomienia silnika, akumulator w ciężarówce, musi zapewnić truckerowi również energię do zasilania różnych systemów i sprzętów w kabinie, podczas przerw i odpoczynku. Jaki akumulator do ciężarówki sprawdzi się najlepiej? Jak eksploatować go w prawidłowy sposób?

Akumulatory w ciężarówce. Co je odróżnia od zwykłych „baterii” do osobówek?

Akumulator do ciężarówki musi spełniać specyficzne wymogi, które wynikają z intensywnych warunków eksploatacji tego typu pojazdów. Przede wszystkim musi on dostarczać energię nie tylko do rozruchu silnika, ale także do zasilania licznych urządzeń elektrycznych, z których kierowca korzysta w czasie postoju.

W pojazdach ciężarowych, spełniających normę Euro 6, akumulator musi być wyjątkowo odporny na drgania. Jest to szczególnie ważne w tych autach, gdzie akumulator montowany jest na tylnej osi ze względu na obecność dodatkowych układów do oczyszczania spalin. To właśnie w tej części pojazdu drgania są największe.

Producenci części zamiennych do ciężarówek stosują zaawansowane technologie, które zwiększają trwałość i odporność akumulatorów na korozję, wibracje oraz głębokie wyładowania. Często stosowane są m.in. dodatkowe wzmocnienia konstrukcji, wkładki antywibracyjne oraz elastyczne użebrowanie, co zapewnia akumulatorowi stabilność i niezawodność nawet w trudnym środowisku pracy.

Od czego zależy żywotność akumulatora w ciężarówce?

Żywotność akumulatora w samochodzie ciężarowym zależy od tego, jak często i jak głęboko jest on rozładowywany. Jeśli akumulator jest utrzymywany w dobrym stanie, czyli nie jest on zbyt często rozładowywany do „zera” i jest regularnie ładowany, może działać bardzo długo – nawet przez kilkanaście tysięcy cykli ładowania. Jeżeli jednak często dochodzi do całkowitego wyładowania baterii, jej żywotność znacznie się skraca, czasem nawet do zaledwie 200 cykli. Co ważne, nie należy przechowywać akumulatora zbyt długo w stanie niskiego naładowania, ponieważ może to prowadzić do jego trwałego uszkodzenia.

Kiedy akumulator jest do wymiany? W każdym przypadku, gdy przestaje on spełniać swoją podstawową funkcję. Zwykle dzieje się to po około 3 do 5 lat użytkowania, choć dokładny czas zależy tu od warunków eksploatacji oraz sposobu dbania o akumulator. O wymianie baterii z pewnością należy pomyśleć, kiedy kierowca zaczyna mieć cykliczne problemy z uruchomieniem silnika, zwłaszcza w sezonie zimowym, a także w przypadku, gdy akumulator szybko traci swoją moc, mimo regularnego ładowania.

Jak dbać o akumulator w ciężarówce w czasie zimy?

Problemy z akumulatorem zazwyczaj zaczynają się, kiedy temperatura na zewnątrz zaczyna sięgać poniżej 0ºC. Wówczas nawet zupełnie nowa bateria traci około 15% swojej wyjściowej pojemności. Dbałość o akumulator opiera się na kontroli stanu napięcia i poziomu elektrolitu. Prawidłowa wartość napięcia waha się między 12,5-13 V i jeśli spada poniżej dolnej granicy, akumulator trzeba doładować. Napięcie ładowania powinno wynosić 13,8-14,4V. W akumulatorach obsługowych należy dodatkowo sprawdzać poziom i gęstość elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić niedobór wodą demineralizowaną. Nie można użyć w tym celu zwykłej wody z kranu, ponieważ jest ona bogata w minerały, które wejdą w reakcję z elektrolitem, co spowoduje szybsze wyładowywanie się baterii. Bardzo ważna jest również czystość akumulatora. Należy zwrócić uwagę, by klemy przyłączeniowe zawsze były wolne od zabrudzeń. Sam akumulator powinien być osłonięty przed kurzem.

Jak ładować akumulatory w ciężarówce? Czemu akumulator się nie ładuje?

W ciężarówkach często stosuje się dwa akumulatory ze względu na specyficzne wymagania energetyczne tych pojazdów. Dwie baterie gwarantują większą niezawodność i więcej mocy niezbędnej do zasilenia wszystkich odbiorników elektrycznych w kabinie. Akumulatory ładują się automatycznie podczas jazdy, natomiast na postoju należy monitorować ich pojemność (wskaźnik stanu akumulatora). W razie potrzeby zalecane jest włączenie silnika na godzinę, by podładować baterię na postoju. Taka praktyka stosowana jest przez wiele firm transportowych.

Dlaczego akumulator się nie ładuje? Jedną z najczęstszych jest awaria alternatora, który nie dostarcza odpowiedniego napięcia do ładowania akumulatora podczas pracy silnika. Innym powodem może być uszkodzony regulator napięcia, który nie kontroluje prawidłowo procesu ładowania. Uszkodzone lub poluzowane kable i złącza również mogą powodować problemy z ładowaniem. Jeśli po sprawdzeniu tych elementów problem nadal występuje, zaleca się konsultację z mechanikiem, który zdiagnozuje i naprawi usterkę.