Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego - kto odpowiada?

Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego – kto odpowiada?

Bezpieczeństwo transportu drogowego obejmuje różne czynniki. Zależy między innymi od znajomości przepisów ruchu, zasad przewozu i mocowania ładunków, spełniania wymagań technicznych pojazdu oraz kontrolowania dopuszczalnej masy całkowitej. Przeładowany pojazd ciężarowy ma gorszą sterowność w czasie hamowania oraz dłuższy czas zatrzymania, co w przypadku sytuacji awaryjnych na drodze jest przyczyną kolizji i wypadków. Nadmierne obciążenie wpływa również na stan nawierzchni dróg, która ulega szybszemu zniszczeniu. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej wiąże się więc z ryzykiem kar finansowych. Kto ponosi za to odpowiedzialność i czy kierowca pojazdu musi liczyć się z poważnymi konsekwencjami?

Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego – co musisz wiedzieć jako zawodowy kierowca?

Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego wynika z przekroczenia DMC pojazdu. Jest to parametr, który określa łączną masę pojazdu lub zespołu pojazdów wraz z masą ładunku i osobami podróżującymi. DMC jest ustalana przez producenta w czasie procesu homologacji danego pojazdu. 

Przepisy dotyczące obciążenia pojazdu są regulowane przez rozporządzenie Ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia względem pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Szczegółowe informacje o wadze pojazdu znajdują się w paragrafie 3 drugiego działu rozporządzenia: wymiary, masy i naciski osi pojazdu. Informację o DMC podaje producent i znajduje się ona w dowodzie rejestracyjnym.

Inspekcja Transportu Drogowego w trakcie wykonywania rutynowych kontroli sprawdza również czy doszło do przekroczenia DMC i ładowności pojazdu. Oprócz ITD kontrolę mogą przeprowadzić również inne służby – policja, straż celna i straż graniczna. Jeśli okaże się, że przewożony towar przekracza DMC pojazdu, wówczas kierowca i firma transportowa podlegają karze pieniężnej.

Kary za przeładowanie samochodu ciężarowego – jakie konsekwencje grożą w Polsce i w Niemczech?

Kara za przeładowanie samochodu ciężarowego w Polsce to nie tylko straty finansowe. Osoba kontrolująca dany pojazd ma prawo zażądać, by rozładować pojazd z towaru, który powoduje przekroczenie norm i zatrzymać ciężarówkę do tego czasu. To już poważny problem logistyczny, dodatkowe koszta, a także ryzyko niedotrzymania terminu zlecenia. Zgodnie z przepisami najniższy wymiar kary to 500 zł mandatu dla kierowcy, ale za poważniejsze naruszenia grożą sankcje aż do 15 000 zł – im bardziej przeładowany pojazd, tym większa kwota kary.

Jeśli chodzi o kary za przeładowanie samochodu ciężarowego, Niemcy są pod tym względem również bardzo restrykcyjnym krajem. Przeciążenie pojazdu silnikowego o masie do 7,5 tony powyżej 30 % równa się z mandatem 235 euro, zaś przeładowanie pojazdu o masie większej niż 7,5 tony o 30 % grozi karą w kwocie 380 euro.

Kto odpowiada za przeładowanie samochodu ciężarowego?

Przeładowanie ciężarówek zdarza się nagminnie zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym. Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, choć nie zawsze wynikają z zamiaru łamania obowiązujących przepisów. Niekiedy winą można obarczyć spedytora, innym razem przewoźnika. W transporcie krajowym najważniejsze znaczenie mają: ustawa o transporcie drogowym, ustawa prawo przewozowe, ustawa prawo o ruchu drogowym oraz kodeks wykroczeń. Natomiast w transporcie międzynarodowym warunki organizowania oraz realizowania przewozu towarów określa Konwencja CMR. Kto odpowiada za przeładowanie samochodu ciężarowego? Problem jest dość złożony.

Odpowiedzialność za przeładowanie pojazdu ciężarowego spoczywa na właścicielu firmy transportowej, ale tylko gdy wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że pojazd został załadowany niezgodnie z prawem bądź wyraził na to zgodę. Jeśli jednak jest w stanie udowodnić, że to kierowca ponosi winę za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, to właśnie pracownik może ponieść prawne konsekwencje. Ustawa prawo przewozowe w art. 43 wskazuje, że odpowiedzialność za czynności ładunkowe ponosi podmiot wskazany w umowie lub ustawie, a w przypadku braku wskazania odpowiedzi winny jest nadawca lub odbiorca. Dlatego też, by uniknąć wątpliwości, należy w umowie dokładnie określić i rozdzielić zakres obowiązków między stronami. 

Ryzyko sankcji może też spać na spedytora, który nieprawidłowo wypełnił list CMR lub zarządzającego transportem, a także załadowcę, jeśli spedytor korzystał z jego usług. Co grozi za przeładowanie samochodu?

Jaki mandat za przeładowanie ciężarówki? Co wpływa na jego wysokość?

Stawki mandatów wskazano w załączniku nr 3 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. Kary pieniężne za przeładowanie ciężarówki nakładane są na podstawie art. 97 Kodeksu wykroczeń w zw. art. 61 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Jaki mandat za przeładowanie ciężarówki grozi w świetle przepisów? Przewóz drogowy pojazdem lub zestawem pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t do 12 t, gdy masa zostanie przekroczona, skutkuje nałożeniem kary pieniężnej w wysokości:  

  • 500 zł – w przypadku, gdy DMC jest przekroczona o mniej niż 5%; 
  • 1000 zł – jeśli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej wyniesie od 5% do mniej niż 15%; 
  • 2000 zł – jeśli przekroczenie DMC wyniesie 15%-25%; 
  • 5000 zł – jeżeli DMC zostanie przekroczona o minimum 25%.  

Za przeładowanie ciężarówki, której dopuszczalna masa całkowita wynosi ponad 12 t, grożą kary w wysokości od 1000 zł do nawet 10 000 zł, w zależności od skali przeciążenia pojazdu.

Przeczytaj także: Przepisy i wymagania dotyczące przewozu żywności