Spis tresci:
- Praca nocna kierowcy zawodowego. Jakie przepisy ją regulują?
- Jakie wady i zalety może mieć praca kierowcy w porze nocnej?
- Jak rozliczany jest czas pracy kierowcy w porze nocnej?
- Praca dla kierowców zawodowych w Delta HR
Kierowca zawodowy może prowadzić pojazd przez maksymalnie 9 godzin w ciągu dnia. Dwa razy w tygodniu można wydłużyć czas pracy do 10 godzin. Jeśli trucker siada za kółko na co najmniej 4 godziny w godzinach od 00.00 do 7.00, mówimy już o pracy w porze nocnej. Jakie przepisy ją regulują? Jak rozliczane są nocne godziny pracy kierowcy w Niemczech? Te tematy poruszymy w niniejszym wpisie, zapraszamy!
Praca nocna kierowcy zawodowego. Jakie przepisy ją regulują?
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, nocne godziny pracy kierowcy zawodowego przypadają między godziną 00.00 a 7.00. Praca w nocy regulowana jest na mocy artykułu 21 ustawy o czasie pracy kierowców. Możemy w nim przeczytać, że:
„W przypadku gdy praca jest wykonywana w porze nocnej, czas pracy kierowcy nie może przekraczać 10 godzin między dwoma kolejnymi okresami dziennego odpoczynku albo dziennego i tygodniowego okresu odpoczynku”.
Oznacza to, że od momentu zakończenia jednego okresu odpoczynku (dziennego lub tygodniowego) do rozpoczęcia następnego, kierowca nie może pracować dłużej niż 10 godzin, jeżeli jakakolwiek część tej pracy przypada na porę nocną.
Jakie wady i zalety może mieć praca kierowcy w porze nocnej?
Praca w nocy jest charakterystyczna dla służb ratunkowych, pracowników stacji paliw i tych z branży ochroniarskiej. Kierowców zawodowych dotyczy ona w mniejszym stopniu. Transport towarów w porze nocnej ma swoje wady i zalety. Do tych pierwszych zaliczamy:
- obniżoną koncentrację kierowcy (co wynika z zaburzeń naturalnego cyklu dobowego organizmu),
- ograniczoną widoczność na drodze,
- mniejszą dostępność usług (np. nieczynne kawiarnie, sklepy).
Z kolei zalety realizacji transportu w porze nocnej to:
- mniejsze natężenie ruchu na drogach,
- szybszy czas przejazdu przez najczęściej uczęszczane arterie,
- płynniejsza jazda, co pozwala uniknąć nadmiernej eksploatacji pojazdu,
- większa elastyczność w zakresie planowania czasu pracy kierowcy i dostawy ładunku.
Kierowcy ciężarówek transportujących towary na duże odległości często muszą pracować w nocy, aby dotrzymać terminów dostaw i zoptymalizować czas przejazdu. Z kolei dla kierowców poruszających się po regionalnych trasach praca w nocy jest raczej rzadkością.
Jak rozliczany jest czas pracy kierowcy w porze nocnej?
Praca nocna obejmuje zarówno prowadzenie pojazdu, jak i inne obowiązki związane z przewozem, takie jak załadunek, rozładunek, formalności administracyjne, utrzymanie pojazdu czy pomoc pasażerom (w przypadku kierowców autokarów). Za pracę w porze nocnej kierowcom zawodowym w Polsce przysługuje dodatek do wynagrodzenia w wysokości 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Praca w porze nocnej – kierowca zawodowy pracujący u niemieckiego przewoźnika
W Niemczech praca kierowców w porze nocnej jest regulowana przez Arbeitszeitgesetz, które określa specyficzne przepisy dotyczące pracy nocnej. Praca w nocy jest definiowana jako każda praca wykonywana między 23:00 a 6:00. Zgodnie z § 6 ArbZG, praca w porze nocnej nie powinna przekraczać 8 godzin. W wyjątkowych przypadkach może być przedłużona do 10 godzin, ale pod określonymi w ustawie warunkami. Kierowcom pracującym w nocy przysługuje dodatek nocny, który wynosi co najmniej 25% stawki godzinowej. Często jest on jednak wyższy i określony w regulaminie pracy danej firmy transportowej. Kontrolę nad prawidłowym rozliczaniem pracy w nocy dla kierowców zawodowych w Niemczech sprawują różne organy, takie jak Inspektorat Pracy, Federalny Urząd Transportu Towarowego i policja drogowa.
Za naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy, w tym pracy nocnej, kierowcy zawodowemu oraz przedsiębiorstwu transportowemu grożą różne sankcje i kary. Najczęściej są to kary pieniężne, których wysokość uzależniona jest od liczby godzin przekroczenia dozwolonego czasu pracy oraz częstotliwości popełniania takich naruszeń. Przykładowo, za przekroczenie do jednej godziny przewidziana jest kara w wysokości 50 EUR, a za przekroczenie czasu pracy od 1 do 3 godzin kara wynosi 100 EUR.
Praca dla kierowców zawodowych w Delta HR
Jeśli jesteś kierowcą zawodowym poszukującym nowych możliwości, koniecznie zapoznaj się z ofertą naszej agencji. Delta HR specjalizuje się w rekrutacji początkujących i doświadczonych truckerów na rynek niemiecki. Współpracujemy z renomowanymi firmami transportowymi, co gwarantuje stabilne zatrudnienie oraz możliwość długoterminowej współpracy na indywidualnie dobranych warunkach. Proces rekrutacji w Delta HR jest prosty i przejrzysty. Wystarczy, że odwiedzisz naszą stronę internetową, gdzie znajdziesz aktualne oferty pracy. Skontaktuj się z naszymi doradcami, a resztę zrobimy za Ciebie. Zanim się obejrzysz, będziesz miał w ręku nowy kontrakt i szansę na prężny rozwój zawodowy.
Przeczytaj także: Wpływ cyfryzacji na pracę kierowców ciężarówek. Jak nowe technologie zmieniają branżę transportową?