Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

Przegląd ciężarówki

S‌pis treści:

 

Nasi zachodni sąsiedzi bardzo restrykcyjnie podchodzą do kwestii związanych z bezpieczeństwem drogowym. Historia obowiązkowych przeglądów technicznych sięga w Niemczech początku lat 50. ubiegłego wieku. Współczesny, niemiecki system przeglądów technicznych jest jednym z najdokładniejszych i najlepiej rozwiniętych na całym świecie. Czym jest TÜV? Co grozi za brak badania technicznego w Niemczech? Na te i inne pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie!

TÜV w Niemczech – co to jest?

TÜV, czyli Technischer Überwachungsverein, to niemiecka organizacja techniczna, która zajmuje się przeprowadzaniem inspekcji technicznych oraz certyfikacją produktów i usług w różnych branżach – od motoryzacji, po medycynę. Potocznie nazywa się tak również przeglądy techniczne samochodów, choć poprawnie określa się je mianem Hauptuntersuchung (HU). W Niemczech wykonuje się dwa rodzaje badań technicznych aut osobowych i ciężarowych – przegląd całościowy oraz badanie emisji spalin. Wymienione wyżej badania można przeprowadzić na stacjach TÜV, DEKRA oraz w wybranych warsztatach samochodowych, które pomyślnie przeszły proces certyfikacji.

Kiedy i jak często należy przeprowadzać przegląd TÜV?

Nowe pojazdy osobowe powinny przejść pierwsze badanie po trzech latach od daty pierwszej rejestracji, a następnie co dwa lata. W przypadku pojazdów ciężarowych, autobusów i przyczep campingowych pierwsza inspekcja odbywa się już po dwóch latach od rejestracji, a kolejne również wymagane są co 24 miesiące. Przeglądy mają na celu sprawdzenie, czy dany pojazd spełnia wszystkie obowiązujące normy techniczne i standardy dotyczące ochrony środowiska. Inspektorzy w drobiazgowy sposób podchodzą do swojej pracy. Podczas badania sprawdzane są nawet lusterka wewnętrzne, wycieraczki oraz oświetlenie tylnej tablicy rejestracyjnej.

Jakie jest obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech?

Przepisy o obowiązkowym wyposażeniu samochodu często różnią się w poszczególnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Dla przykładu, w Polsce nie trzeba mieć w aucie apteczki pierwszej pomocy, natomiast w Niemczech jej posiadanie jest wymogiem. Co więcej, apteczka musi być zgoda z normą DIN 13164 i zawierać zestaw podstawowych środków opatrunkowych, dwie maseczki oraz trójkątną chustę. Za brak apteczki lub ważnych elementów jej wyposażenia grozi grzywna w wysokości 10€. Ponadto niemiecki ustawodawca wymaga, by w samochodzie znalazły się:

  • gaśnica ( w pojazdach ciężarowych i autobusach)
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • kamizelka odblaskowa.

Za brak trójkąta ostrzegawczego lub kamizelki należy spodziewać się kary w wysokości 15 €.

Przegląd TÜV w Niemczech. Jak przygotować ciężarówkę do przeglądu TÜV?

Przegląd techniczny pojazdu ciężarowego u niemieckiego inspektora może być stresującym doświadczeniem, dlatego warto się do niego odpowiednio przygotować. Po pierwsze, upewnij się, że wszystkie dokumenty pojazdu, w tym dowód rejestracyjny i wcześniejsze protokoły z TÜV, są aktualne i kompletne. To ważne, ponieważ inspektorzy na pewno będą chcieli zobaczyć historię pojazdu. Następnie:

  • sprawdź, czy wszystkie światła w ciężarówce działają prawidłowo i czy lampy są w dobrym stanie technicznym, zawczasu dokonaj drobnych napraw, które odkładałeś na później,
  • skontroluj stan układu hamulcowego, zwróć uwagę na kondycję klocków, tarcz i przewodów, oraz sprawdź poziom płynu hamulcowego,
  • sprawdź głębokość bieżnika w oponach oraz ich stan wizualny,
  • sprawdź szczelność układu wydechowego,
  • sprawdź, czy nie ma luzów w zawieszeniu i w układzie kierowniczym,
  • upewnij się, że masz w ciężarówce wszystkie obowiązkowe elementy wyposażenia.

Dobre przygotowanie ciężarówki do przeglądu TÜV nie tylko zwiększa szanse na pozytywne przejście inspekcji, ale także przyczynia się do zachowania bezpieczeństwa na drogach.

Co zrobić, jeśli ciężarówka nie przejdzie przeglądu TÜV?

Jeśli ciężarówka nie przejdzie przeglądu technicznego, otrzymasz raport wskazujący, które elementy wymagają naprawy i jakie problemy należy rozwiązać, aby pojazd spełniał wymogi techniczne. Z taką listą należy udać się do sprawdzonego warsztatu samochodowego w celu usunięcia wszystkich wad i usterek. Masz na to 4 tygodnie. Po naprawie należy ponownie umówić się na przegląd techniczny i, jeśli wszystko będzie w porządku, pojazd zostanie pozytywnie zweryfikowany i dopuszczony do ruchu drogowego (oznaczony naklejką).

‌Jaka jest kara za brak przeglądu TÜV w Niemczech?

Kierowanie pojazdem bez ważnego przeglądu TÜV może skutkować nałożeniem grzywny. Wysokość kary finansowej zależy od tego, jak długo przegląd jest przeterminowany:

  • do 2 miesięcy – kara wynosi zazwyczaj około 15 euro,
  • od 2 do 4 miesięcy – kara to 25 euro,
  • powyżej 4 miesięcygrzywna może wzrosnąć do 60 euro, przewidziane są też punkty karne dla kierowcy.

Nie wolno przekraczać terminu badania technicznego ani jeździć bez ważnej naklejki! Co istotne, kolor naklejki zmienia się co rok, więc z daleka widać, jeśli ktoś ma nieaktualny przegląd.

Ile kosztuje TÜV w Niemczech?

Koszt przeglądu TÜV w Niemczech może się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak typ pojazdu, jego wiek, oraz region, w którym przegląd jest przeprowadzany. Ogólnie, koszty dla różnych typów pojazdów prezentują się następująco:

  • samochody osobowe i motocykle – od 35 do 100€,
  • pojazdy ciężarowe i autobusy – od 100 do 200€,
  • pojazdy specjalistyczne i przyczepy – od 50 do 150€.

Przed przystąpieniem do przeglądu technicznego warto sprawdzić ceny w kilku miejscach, aby znaleźć najkorzystniejszą dla siebie ofertę.

 

Przeczytaj także: Jakie badania dla kierowców zawodowych są obowiązkowe?