1 grudnia 2023 roku niemiecki rząd podwyższył opłaty dla samochodów ciężarowych za korzystanie z lokalnych autostrad. Tak zwane myto stanowi obecnie ważny temat do dyskusji w wielu europejskich firmach transportowych. Nie da się ukryć, że wyższa opłata podnosi koszty prowadzenia działalności gospodarczej, które częściowo odbijają się również na klientach. Jak obecnie wyglądają opłaty drogowe w Niemczech dla ciężarówek? Zapraszamy do lektury!
Opłaty drogowe – Niemcy – do 7,5 t
Za naszą zachodnią granicą tylko auta osobowe mogą bezpłatnie korzystać z dróg federalnych i autostrad. Nie oznacza to jednak, że w niedalekiej przyszłości się to nie zmieni. Póki co nowe stawki myta dotyczą samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 7,5 t. Obowiązujący od grudnia 2023 roku cennik uwzględnia takie czynniki jak:
-
- DMC,
-
- liczba osi pojazdu,
-
- klasyfikacja Euro.
Warto dodać, że samochody ciężarowe, które spełniają normę Euro 6, zostały jeszcze osobno sklasyfikowane pod kątem emisji CO₂. Im więcej dwutlenku węgla emituje dane auto, tym wyższą opłatę musi uiścić kierowca za przejechanie jednego kilometra niemieckiej autostrady. O jakich stawkach mówimy? Kierowca pięcioosiowego auta, które mieści się w pierwszej klasie normy Euro 6, musi liczyć się z zapłatą w wysokości blisko 35 eurocentów za każdy przejechany kilometr. Jeszcze do listopada ubiegłego roku stawka ta wynosiła 19 eurocentów!
Opłaty drogowe – Niemcy – powyżej 3,5 tony
W 2024 roku w Niemczech wprowadzone zostaną zmiany w systemie opłat drogowych, które będą miały wpływ na wszystkie pojazdy o masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Od 1 lipca prognozowany jest wzrost myta, który wynika z wdrożenia nowych przepisów dotyczących emisji CO₂. Stawki będą różnicowane w zależności od klasy emisji dwutlenku węgla, przy czym pojazdy emitujące najmniej spalin, będą objęte najniższą stawką opłat, a te, które emitują najwięcej CO₂, zostaną obciążone większymi kosztami.
Cennik Toll Collect – co to takiego?
Toll Collect to niemiecki system poboru opłat drogowych, który obsługuje automatyczną i manualną rejestrację opłat za przejazdy na autostradach i drogach federalnych. System ten jest przystosowany do pojazdów o masie całkowitej powyżej 7,5 tony. Użytkownicy mogą dokonywać opłat za pomocą urządzenia pokładowego (OBU), które automatycznie rejestruje przejechane odcinki, lub ręcznie – przy pomocy terminali, aplikacji mobilnej lub strony internetowej Toll Collect. Od lipca 2024 roku system zostanie rozszerzony na pojazdy o masie powyżej 3,5 tony. Na wspomnianej wyżej stronie internetowej udostępnione są też wszystkie cenniki opłat za autostrady w Niemczech. Największe zalety systemu Toll Collect to:
-
- pełna automatyzacja,
-
- elastyczność opłat,
-
- przejrzysty cennik,
-
- całodobowe wsparcie i obsługa klienta.
Wszystkie te zalety czynią Toll Collect skutecznym narzędziem w zarządzaniu kosztami i logistyką w sektorze transportowym. Mają także pozytywny wpływ na jakość pracy kierowców, którzy nie muszą martwić się o prawidłowość naliczanych opłat.
Jak zmiany w taryfikatorze wpływają na koszty transportu międzynarodowego?
Podwyższenie stawek za korzystanie z niemieckich autostrad w bezpośredni sposób przekłada się na wzrost kosztów prowadzenia firmy transportowej, która obsługuje naszych zachodnich sąsiadów. Zwiększenie kosztów transportu często przekłada się na wyższe ceny końcowe towarów. To z kolei może wpłynąć na konkurencyjność produktów na rynkach międzynarodowych, zwłaszcza jeśli inne kraje nie wprowadzają podobnych opłat. Co więcej, zmiany w systemie opłat drogowych wymagają od firm logistycznych dostosowania tras i harmonogramów transportu w celu minimalizacji kosztów, co może wprowadzać dodatkowe komplikacje operacyjne.
Wyższe opłaty motywują niektórych przewoźników do inwestowania w nowocześniejsze, bardziej ekologiczne pojazdy. Długoterminowo może to przyczynić się do obniżenia kosztów operacyjnych i emisji spalin, ale początkowy nakład inwestycyjny jest bardzo wysoki i nie każde przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na tego rodzaju modernizację floty. Podsumowując, chociaż zmiany w taryfikatorze mają na celu promowanie bardziej zrównoważonego transportu i redukcję emisji CO2, niosą one za sobą negatywne skutki ekonomiczne dla całej branży transportowej.
Jakie są zwolnienia z opłat za autostrady w Niemczech dla ciężarówek?
Istnieją pewne zwolnienia z opłat drogowych dla ciężarówek na niemieckich autostradach, ale są to naprawdę ekstremalne wyjątki, które dotyczą:
-
- pojazdów specjalnych – policji, służb ratunkowych, pojazdów z branży rozrywkowej (np. cyrk),
-
- pojazdów, którymi dostarczana jest pomoc humanitarna.
Niemiecki rząd tłumaczy, że podniesienie opłat drogowych dla samochodów ciężarowych ma jasno określone cele. Po pierwsze, ma to być istotne wsparcie działań proekologicznych i zachęta dla przedsiębiorstw, by przyspieszyć przejście branży na samochody elektryczne lub wyposażone w ekologiczne źródła napędu. Ponadto wyższe myto jest istotnym źródłem finansowania utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej w Niemczech. Lepsza jakość i pojemność dróg ma przełożyć się na wyższą efektywność transportu międzynarodowego. Warto dodać, że wyższe opłaty służą również jako narzędzie do zarządzania ruchem. Odkąd zwiększono myto, ruch na najbardziej obleganych trasach zmniejszył się.
Przeczytaj także: Mandaty drogowe dla kierowców ciężarówek w Niemczech – aktualne stawki