Podwójna obsada a czas pracy kierowców
Jazda w podwójnej obsadzie jest dość często praktykowana w branży transportowej, ponieważ pomaga rozwiązać wiele problemów związanych np. z dopuszczalnym czasem pracy kierowców zawodowych. Jest ona szczególnie przydatna w dalekich trasach, gdy przewoźnikowi zależy na jak najszybszej dostawie towarów do odbiorcy. Jakie zasady dotyczące podwójnej obsady obowiązują w Niemczech?
Podwójna obsada w Niemczech – jakie regulacje prawne obowiązują?
Prowadzenie pojazdu ciężarowego w podwójnej obsadzie reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Zgodnie z tymi przepisami, jazda w składzie wieloosobowym jest możliwa wtedy, gdy w pojeździe znajduje się co najmniej dwóch kierowców, którzy prowadzą pojazd między dwoma kolejnymi dziennymi okresami odpoczynku lub pomiędzy dziennym a tygodniowym okresem odpoczynku. To pozwala na wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu w podwójnej obsadzie.
Podwójna obsada kierowców – czas pracy
Maksymalny, nieprzerwany czas pracy kierowcy, który prowadzi pojazd samodzielnie, wynosi 4,5 godziny. Po upływie tego czasu konieczna jest przerwa i odpoczynek. Jazda w podwójnej obsadzie umożliwia kontynuację podróży – kierowcy po prostu zamieniają się miejscami. Kiedy przychodzi odpowiedni moment, pierwszy kierowca bierze obowiązkową 45-minutową przerwę, ale jednocześnie pozostaje on w gotowości do prowadzenia pojazdu. Po upływie 4,5 godziny następuje kolejna zmiana i drugi kierowca idzie na przerwę, a pierwszy przejmuje stery. Po kolejnych 4,5 godziny kierowcy mogą się ponownie zamienić miejscami, a następnie przejść do dziennego lub tygodniowego odpoczynku. W rezultacie maksymalny nieprzerwany czas jazdy w podwójnej obsadzie wynosi aż 18 godzin, a dzienny okres rozliczeniowy kierowców wydłuży się do 30 godzin. Dzięki temu transport na długie dystanse staje się szybszy i znacznie bardziej opłacalny.
Ile razy można jechać na 10 godzin? – podwójna obsada
Standardowo, każdy z kierowców może (z przerwami) prowadzić pojazd przez 9 godzin dziennie, ale dwa razy w tygodniu pracy liczba godzin może się zwiększyć do 10 dziennie. W ten sposób można jeszcze bardziej zoptymalizować czas dostawy.
Tachograf – podwójna obsada. Jak działa system monitorowania czasu pracy kierowców?
Na internetowych forach dla kierowców zawodowych często można natrafić na następujące pytania: „podwójna obsada – co ile zmiana kart w tachografie?”, „jak monitorować czas pracy kierowcy – podwójna obsada”? Wbrew pozorom obsługa tachografu przy podwójnej obsadzie nie jest skomplikowanym zadaniem. Zmiana kart w slotach urządzenia rejestrującego jest konieczna za każdym razem, gdy kierowcy wymieniają się miejscami. Warto wiedzieć, że standardowy tachograf jest wyposażony w dwa sloty na karty – jeden z nich znajduje się po stronie kierowcy i rejestruje czas prowadzenia pojazdu, a drugi, umiejscowiony jest po stronie pasażera i rejestruje czas pozostawania do dyspozycji pracodawcy.
Bardzo ważne jest to, aby podczas zamiany kart nie zakończać i nie rozpoczynać ponownie pracy. Czynności te należy wykonać tylko przed rozpoczęciem codziennego lub tygodniowego odpoczynku oraz po jego zakończeniu. Istotne jest również to, aby obie karty przez cały czas znajdowały się w odpowiednich slotach, zależnie od tego, kto aktualnie prowadzi pojazd. Dzięki tym prostym krokom czas pracy kierowców będzie prawidłowo rejestrowany podczas jazdy w podwójnej obsadzie.
Podwójna obsada – zalety pracy w takim systemie
Kierowanie pojazdem w podwójnej obsadzie niesie za sobą liczne korzyści zarówno dla kierowcy, jak i jego pracodawcy. Przede wszystkim pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnego czasu pracy kierowcy. Oto główne zalety tej formy transportu:
-
- efektywne pokonywanie długich tras i szybka realizacja zlecenia,
- efektywne pokonywanie długich tras i szybka realizacja zlecenia,
-
- sprawniejszy załadunek i rozładunek towarów,
-
- większe bezpieczeństwo ładunku,
-
- możliwość przeszkolenia mniej doświadczonego kierowcy,
-
- szybsze rozwiązywanie problemów, w myśl zasady „co dwie głowy, to nie jedna”.
Warto jednak zaznaczyć, że jazda w podwójnej obsadzie ma też pewne wady. Przerwy dla kierowców są krótsze i odbywają się w znacznie mniej komfortowych warunkach, co może zaowocować większym zmęczeniem po całym dniu pracy. Po drugie, kierowcy, którzy jeżdżą razem, powinni tworzyć zgrany team. Różne temperamenty i odmienne podejście do wykonywania określonych obowiązków mogą stać się przyczyną konfliktów, co może wpłynąć negatywnie na jakość pracy.
Praca dla kierowców zawodowych w Niemczech
Szukasz pracy jako kierowca zawodowy w Niemczech? Masz prawo jazdy C+E z kodem 95 i jesteś gotowy na nowe wyzwania? Skorzystaj z pomocy naszych doradców z agencji Delta HR! Specjalizujemy się w wyszukiwaniu atrakcyjnych ofert pracy dla Polaków. Oferujemy pracę w różnych systemach jazdy i na różnych zestawach. Pomagamy w negocjowaniu jak najlepszych warunków zatrudnienia i zapewniamy kompleksową opiekę prawną dla naszych Klientów. Rób to, co lubisz i zarabiaj przyzwoite pieniądze, nawet bez znajomości języka obcego!
Przeczytaj także: Co to jest pakiet mobilności?