Praca w Niemczech dla kierowców kat. C i C+E, +48 500 555 289 lub +48 500 555 282

wynagrodzenie brutto kierowcy

Wynagrodzenie brutto kierowcy w Niemczech – w jaki sposób jest rozliczane?

Polscy kierowcy zawodowi chętnie pracują dla niemieckich firm transportowych ze względu na atrakcyjne zarobki, dobre warunki zatrudnienia i pakiet dodatków socjalnych, które są wyższe niż w Polsce. Pewne wątpliwości, zwłaszcza u truckerów, którzy dopiero zaczynają swoją karierę za zachodnią granicą, budzi jednak system rozliczania wynagrodzenia brutto kierowcy w Niemczech. O czym trzeba pamiętać, odbierając swoją pierwszą wypłatę? Zapraszamy do lektury!

Minimalne wynagrodzenie brutto kierowcy w Niemczech – ile wynosi?

Najniższa krajowa w Niemczech w 2023 roku wynosi 12€ brutto/za godzinę pracy, co w 168-godzinnym miesiącu pracy daje nam kwotę 2016,00€. Wraz z początkiem roku 2024 minimalna stawka za godzinę pracy ma wzrosnąć do 12,41€ brutto, a najniższa krajowa będzie wynosić 2084,88€. Jest to pensja, którą musi zagwarantować Ci niemiecki pracodawca, jeśli podpiszesz z nim umowę o pracę. Oczywiście kierowcy zawodowi w Niemczech mogą liczyć na wynagrodzenie wyższe niż minimalna krajowa, choć warunki płacowe zależą od różnych czynników, takich jak np.:

  • doświadczenie kierowcy zawodowego,
  • specjalistyczne umiejętności (np. kierowca z uprawnieniami ADR może liczyć na wyższą pensję niż kierowca C+E bez takich uprawnień),
  • typ pojazdu i rodzaju transportu,
  • znajomość języków obcych,
  • lokalizacja firmy transportowej i charakter jej działalności,
  • liczba przepracowanych godzin i nadgodzin.

Jako agencja specjalizująca się wyszukiwaniem ofert pracy w Niemczech dla polskich kierowców zawodowych pomagamy naszym Klientom w znalezieniu stabilnego zatrudnienia, a także w negocjacji warunków płacowych. Oferujemy również kompleksową opiekę i wsparcie naszych doradców z biura Delta HR.

Rozliczenie z kierowcą zawodowym w Niemczech – jak wygląda?

Przede wszystkim warto wiedzieć, że pensja brutto, która została wyszczególniona w umowie o pracę lub innym dokumencie o współpracy, przysługuje po przepracowaniu pełnego okresu rozliczeniowego. Jeżeli więc kierowca zawodowy zaczyna pracę np. 20 listopada, czyli w trakcie trwającego właśnie miesięcznego okresu rozliczeniowego, może liczyć na wynagrodzenie podstawowe za okres od 20 do 30 listopada i to niezależnie od tego, w jakim systemie pracuje. 

Żeby to wyjaśnić jeszcze dokładniej, weźmy jako przykład kierowcę zawodowego, który rozpoczyna pracę u niemieckiego przewoźnika 13 listopada, w systemie 2/2. Kierowca ten przepracuje dwa tygodnie, a następnie dwa kolejne spędzi w domu, zgodnie z umową. W takiej sytuacji firma transportowa nie wypłaci kierowcy całej podstawy np. w wysokości 1800€ brutto (byłoby tak gdyby okres rozliczeniowy trwał od 1 do 30), tylko obliczy procentowo okres od 13.11 do 30.11 i proporcjonalnie wypłaci wynagrodzenie brutto. Mimo że kierowca przepracował 2 tygodnie otrzyma mniejszą podstawę niż 1800€ – będzie to około 60% tej kwoty. Kolejne miesiące są już rozliczane zawsze po 1800€ ponieważ kierowca przepracowuje pełne okresy rozliczeniowe.

Co zrobić, by otrzymać pełną pensję brutto już na samym początku współpracy? Zalecamy, by rozpoczynać pracę 1 dnia miesiąca, czyli z początkiem okresu rozliczeniowego. Jeżeli zaś chcemy zakończyć współpracę z danym przewoźnikiem, najlepiej zrobić to ostatniego dnia miesiąca, czyli na koniec okresu rozliczeniowego. Wówczas pensja brutto będzie przysługiwać w całości.

Wynagrodzenie brutto kierowcy w Niemczech – za co musi zapłacić pracodawca?

Pracodawca musi zapłacić kierowcy zawodowemu za każdą godzinę pracy, a dokładnie za czas prowadzenia pojazdu, czas wykonywania innych prac (np. nadzorowanie załadunku) oraz za czas pozostawania do dyspozycji firmy transportowej. Godziny pracy kierowcy rejestrowane są na tachografie, z czego czas prowadzenia pojazdu rejestrowany jest automatycznie. W interesie kierowcy zawodowego leży ręczna rejestracja czasu wykonywania innych prac oraz czasu pozostawania do dyspozycji pracodawcy. Obie te czynności oznacza się przy pomocy stosownych symboli – młotek oznacza wykonywanie innych czynności, a koperta to czas pozostawania do dyspozycji. Pracodawca nie musi płacić za czas wolny od pracy, który rejestruje się na tachografie przy użyciu symbolu łóżka/krzesła. Warto dodać, że wiele niemieckich firm transportowych oferuje polskim kierowcom dodatkowe benefity finansowe, takie jak np.:

  • premia za nadgodziny,
  • premia za pracę w nocy,
  • premia za pracę w weekendy,
  • dodatek na wyżywienie i zakwaterowanie,
  • dodatki socjalne (na dzieci, za rozłąkę z rodziną).

To kolejny powód, dla którego warto zdecydować się na pracę za naszą zachodnią granicą. Jeżeli potrzebujesz pomocy przy nawiązaniu współpracy z wiarygodną, rzetelną i wypłacalną firmą transportową w Niemczech, skontaktuj się z Delta HR. Oferujemy pracę na różnych zestawach i w elastycznych systemach jazdy. Pomagamy zarówno początkującym, jak doświadczonym kierowcom. Nie ma dla nas znaczenia, czy biegle posługujesz się językiem angielskim i/lub niemieckim, czy mówisz tylko po polsku. Umożliwiamy pracę z polskimi dyspozytorami, a więc każdy znajdzie u nas szansę na poprawę swoich zarobków i rozwój zawodowy.

Przeczytaj także:Prawo pracy a kierowca w Niemczech – co musisz wiedzieć?